Metode Reward dan Punishment : Solusi Tepat dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa

Authors

  • Ela Kasrina Institut Agama Islam Negeri Bone

DOI:

https://doi.org/10.30762/ed.v7i1.978

Keywords:

punishment, reward, student motivation

Abstract

Abstract: This study aims to understand the optimization of Reward and Punishment methods in increasing student learning motivation. The research approach employed here is qualitative, specifically the Classroom Action Research (CAR) method. Data were obtained through observation, interviews, and tests from 15 students at SMPN 5 Palakka. Data analysis techniques encompassed data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The research results indicate that there is an improvement in student motivation through the optimization of reward and punishment methods. Two indicators are associated with this improvement, namely, student perseverance in learning and their interest in participating in the learning process. Both of these aspects can be enhanced through the forms of rewards provided by the teacher. For instance, teacher applause followed by the entire class, complimentary snacks for students who achieve learning targets, and cumulative grade-based rewards until the final report card. Additionally, the forms of punishment implemented also contribute to heightened motivation, such as classmates' encouraging shouts or academic punishments like individual recitations of the Asmaul Husna and short surahs in front of the class. It's worth noting that no physical punishments were administered by the teacher. These reward and punishment mechanisms have proven to be effective, as evidenced by a 35% increase in student motivation in the first cycle and a 70% increase in the second cycle.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk memahami optimalisasi metode Reward dan Punishment dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Pendekatan penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan jenis Penelitian Tindakan Kelas. Data diperoleh melalui teknik observasi, wawancara dan tes dari subyek penelitian sebanyak 15 siswa di SMPN 5 Palakka. Teknik analisa data menggunakan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan motivasi belajar melalui optimalisasi metode reward dan punishment. Ada dua indikasi terkait peningkatan motivasi, yakni ketekunan belajar siswa dan minat siswa dalam mengikuti pembelajaran. Kedua hal tersebut bisa meningkat karena bentuk reward yang diberikan oleh guru pada siswa, seperti tepukan tangan guru yang diikuti oleh seluruh siswa, snack yang diberikan secara cuma-cuma bagi siswa yang mampu mencapai target pembelajaran hingga reward nilai yang diakumulasi hingga nilai akhir dalam rapor. Selain itu, bentuk punishment yang diberikan juga mampu meningkatkan motivasi mereka, seperti teriakan ‘hu….’ dari teman-teman lainnya ataupun bentuk punishment akademis, seperti menghafal asmaul husna dan surat-surat pendek secara individu didepan kelas. Tidak ada hukuman fisik yang diberikan oleh guru. Bentuk reward dan punishment ini terbukti efektif, terlihat pada adanya peningkatan motivasi siswa sebesar 35% di siklus I dan 70% di siklus II.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Z., Romadhona, G., Andini, V. Y., & Faiz, M. (2021). Implementasi Reward Dan Punishment Terhadap Peningkatan Kosa Kata Bahasa Inggris Di Bintana Research And Literacy Shelter Indonesia. Fenomena, 20(2), 233–248. https://doi.org/10.35719/fenomena.v20i2.62

Agus Wasisto. (2021). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas dan Contohnya. Deepublish.

Amiruddin, dkk. (2022). Metode Penelitian Ekonomi Islam. Publica Indonesia Utama.

Anggraini, S., Siswanto, J., & Sukamto. (2019). Analisis Dampak Pemberian Reward And Punishment Bagi Siswa SD Negeri Kaliwiru Semarang. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 7(3), 221–229.

Berliana Hutagalung. (2020). Implementasi Reward Dan Punishment Sebagai Bentuk Penguatan Karakter Disiplin Siswa Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Suparyanto Dan Rosad (2015, 5(3), 248–253.

Cholifah, A. W. & T. N. (2019). Instrumen Tes Tematik Terpadu. Media Nusa Creative.

Deci, E. L., Ryan, R. M., Vallerand, R. J., & Pelletier, L. G. (1991). Motivation and Education: The Self-Determination Perspective. Educational Psychologist, 26(3-4), 325–346. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653137

Dunn, J. C., & Zimmer, C. (2020). Self-determination theory. Routledge Handbook of Adapted Physical Education, 55(1), 296–312. https://doi.org/10.4324/9780429052675-23

Dweck. (2006). Mindset: The New Psychology of Success. Random House.

Esi, Purwaningsih, E., & Okianna. (2016). Peranan Guru sebagai Fasilitator dan Motivator dalam Meningkatkan Hasil Belajar di kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(10), 1–14.

Faidy, A. B., & Arsana, I. M. (2014). Hubungan Pemberian Reward dan Punishment dengan Motivasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas XI. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 2(2), 454–468.

Fanani, M. Z., Rahmawati, N. R., & Khotimah, H. (2023). Analysis of The Establishment of Student Discipline Character in Online and Offline Learning in Class II SD Plus Sunan Ampel, Kediri City. PROCEEDING OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, SOCIETY AND HUMANITY, 1(1). https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/icesh/article/view/6005

Fanirin, Y. & M. H. (2021). Penerapan Metode Reward dan Punishment dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Kelas IV Madrasah Diniyah Taklimiyah Awaliyah Haurkolot Indramayu. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1).

Haris, N. (2021). Penerapan Metode Reward And Punishment Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Lima di Kabupaten Barru. Pinisi Journal of Education, 1(2), 132–143.

Haurkolot, A. (2021). 339545-Penerapan-Metode-Reward-Dan-Punishment-D-Ff44138D. 2(1), 138–151.

Helaluddin & Hengki Wijaya. (2019). Analisis Data Kualitatif Sebuah Tinjauan Teori dan Praktik (1st ed.). Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Imron, A. (2016). Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Bumi Aksara.

Manisar, E. (2015). Peran Guru Sebagai Motivator Dalam Belajar. TADRIB Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2).

Melinda, I., & Susanto, R. (2018). Pengaruh Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa. International Journal of Elementary Education, 2(2), 81–86.

Miftahuddin. (2020). Karakteristik Pemikiran Ibn Khaldun Tentang Reward Dan Punishment Dalam Pendidikan. Rayah Al-Islam, 4(02), 288–302. https://doi.org/10.37274/rais.v4i02.328

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1).

Pintrich, & Schunk. (2002). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications (2nd editio). Prentice Hall.

Putra, A. F., & Fathoni, A. (2022). Penerapan Karakter Disiplin melalui Pembiasaan pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6307–6312. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3236

Sari, A. P. (2019). Pengaruh Metode Reward Dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Tahfidz Di Sdit Al-Qalam Bengkulu Selatan. Tesis, 4(2), 1–121.

Silvia Angraini, J. S. & S. (2019). Analisis Dampak Pemberian Imbalan dan Hukuman Bagi Siswa SD Negeri Kaliwiru Semarang. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 7(3).

Suci Handayani. (2019). Buku Model Pembelajaran Speaking Tipe STAD Yang Interaktif Fun Game Berbasis Karakter. Uwais Inspirasi Indonesia.

Waqiah, W., & Dj, M. Z. (2021). Penerapan Reward Dan Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Di Smkn 4 Bone. AL-QAYYIMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 71–84. https://doi.org/10.30863/aqym.v4i1.1571

Wigfield, & Eccles. (2002). Development of Achievement Motivation. Academic Press.

Yuliana, & Ummya, F. (2023). Penerapan Reward Dan Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII E SMP Islam Integral Luqman Al-Hakim Batam. Jurnal AS-SAID, 3(1), 62–70.

Downloads

Published

2023-07-31

How to Cite

Kasrina, E. (2023). Metode Reward dan Punishment : Solusi Tepat dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Edudeena : Journal of Islamic Religious Education, 7(1), 97–109. https://doi.org/10.30762/ed.v7i1.978

Issue

Section

Articles