https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/issue/feed Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) 2024-05-20T00:00:00+00:00 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) journalfactorm@iainkediri.ac.id Open Journal Systems <p>Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) which is later designated under the name of Journal Factor M (p-ISSN: <strong><a href="https://issn.brin.go.id/terbit/detail/1540463455" target="_blank" rel="noopener">2655-3511</a></strong>) is one of the accredited mathematics education journals (<strong><a href="https://sinta.kemdikbud.go.id/journals/profile/7563" target="_blank" rel="noopener">SINTA 4</a></strong>). This journal focuses on the fields of Mathematics Education and Applied Mathematics. Provides an overview of research in the scope of mathematics education: literature study research, experiments, development research, or classroom action research. The literature study in question is a theoretical study, references, and other scientific literature related to the mathematical problem being studied. Experimental research is research that seeks to find the effect of certain variables on other variables under controlled conditions. In this case, the variable in question is focused on the fields of mathematics and mathematics teaching. This journal is published twice a year, namely in June and December.</p> <table> <tbody> <tr> <td><strong>Journal Title</strong></td> <td><strong>: Factor M (Focus Action of Research Mathematic)</strong></td> </tr> <tr> <td><strong>ISSN</strong></td> <td>: <a href="https://issn.brin.go.id/terbit/detail/1540463455">2655-3511</a> (print), <a href="https://issn.brin.go.id/terbit/detail/1550286215">2656-307X</a> (Online - Elektronik)</td> </tr> <tr> <td><strong>Frequency</strong></td> <td>: 2 issues per year (June &amp; December)</td> </tr> <tr> <td><strong>Editor in Chief</strong></td> <td>: <a href="https://sinta3.kemdikbud.go.id/authors/profile/6776618#!">Dewi Hamidah, S.Si., M.Pd.</a></td> </tr> <tr> <td><strong>Managing Editor </strong></td> <td>: <a href="https://sinta3.kemdikbud.go.id/authors/profile/235521#!">Ahmad Syamsudin, M.Kom.</a></td> </tr> <tr> <td><strong>Email</strong></td> <td>: <a title="mail" href="mailto:journalfactorm@iainkediri.ac.id">journalfactorm@iainkediri.ac.id</a></td> </tr> <tr> <td><strong>Publisher</strong></td> <td>: Institut Agama Islam Negeri Kediri, Indonesia</td> </tr> <tr> <td><strong>Indexation</strong></td> <td>: <a href="https://sinta.kemdikbud.go.id/journals/profile/7563" target="_blank" rel="noopener">SINTA 4</a>, <a href="https://scholar.google.co.id/citations?hl=en&amp;authuser=2&amp;user=AE3uvuYAAAAJ">GOOGLE SCHOLAR</a></td> </tr> </tbody> </table> https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/env7n1_p110_122 Application of The Fackler and Full Preliminary Term Methods In Calculating n-Year Term Life Insurance Premium Reserves 2023-12-20T03:55:38+00:00 Seftina Diyah Miasary seftina.diyah.m@walisongo.ac.id Jihan Ramadhani Ar-Raafi’ Ulna jihanramadhani_1908046027@student.walisongo.ac.id Emy Siswanah emysiswanah@walisongo.ac.id <p style="font-weight: 400;">Cadangan premi harus diperhitungkan dengan baik untuk meminimalisir kerugian bagi perusahaan asuransi. Metode yang digunakan dalam menentukan cadangan premi dari asuransi jiwa berjangka pada penelitian ini adalah metode Fackler dan metode <em>Full Preliminary Term</em>. Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan perhitungan cadangan premi dengan kedua metode pada asuransi jiwa berjangka. Sebelum diperhitungkannya nilai cadangan, terlebih dahulu akan ditentukan besarnya nilai premi tunggal, anuitas awal, dan premi tahunan dari asuransi jiwa berjangka. Asumsi yang digunakan dalam penelitian meliputi tertanggung seorang laki-laki dan perempuan berusia 30 tahun, jangka pertanggungan 30 tahun, suku bunga sebesar 5,75%, dan santunan yang akan diberikan oleh perusahaan asuransi kepada tertanggung adalah sebesar Rp. 200.000.000. Berdasarkan hasil yang diperoleh, dengan didasarkan pada Tabel Mortalita Indonesia (TMI) 2019 diketahui bahwa nilai cadangan Fackler dan cadangan <em>Full Preliminary Term</em> pada produk asuransi jiwa berjangka n-tahun memberikan nilai yang tidak sama. Diperoleh bahwa cadangan Fackler memiliki nilai yang lebih besar dibandingkan dengan cadangan <em>Full Preliminary Term</em>. Cadangan Fackler untuk tertanggung laki-laki pada tahun pertama sebesar Rp.369.635 sedangkan cadangan <em>Full Preliminary Term </em>sebesar Rp.0. Sedangkan untuk peserta perempuan, cadangan Fackler diperoleh Rp. 226.182 dan untuk cadangan <em>Full Preliminary Term </em>diperoleh Rp.0. Hal ini dikarenakan pada cadangan <em>Full Preliminary Term</em> memperhitungkan biaya operasional dari perusahaan asuransi seperti biaya administrasi, komisi agen, dan biaya-biaya lain yang dibutuhkan oleh perusahaan asuransi. Sedangkan pada cadangan Fackler tidak memperhitungkan sejumlah biaya seperti yang disebutkan pada cadangan <em>Full Preliminary Term</em>.</p> <p style="font-weight: 400;"><em>Premium reserves must be calculated correctly in order to minimise losses for the insurance business. The Fackler method and the Full Preliminary Term approach were used in this study to calculate premium reserves for term life insurance. The aim of this research is to compare the approaches for calculating premium reserves for term life insurance. Before determining the reserve value, the single premium, initial annuity, and yearly premium of term life insurance will be established. The research assumptions include that the insured is a man and a woman aged 30 years, that the insurance duration is 30 years, that the interest rate is 5.75%, and that the insurance firm will pay the insured IDR. 200,000,000. According to the results, based on the 2019 Indonesian Mortality Table (TMI), the value of Fackler reserves and Full Preliminary Term reserves in n-year term life insurance contracts provide distinct values. It is discovered that Fackler reserves are more valuable than Full Preliminary Term reserves. The Fackler reserve for male insureds in the first year is IDR 369,635 while the Full Preliminary Term reserve is IDR 0. Meanwhile, Fackler's reserve for female participants was IDR. 226,182, and the Full Preliminary Term reserve was Rp. 0. This is because the Full Preliminary Term reserve accounts for the insurance company's operations expenditures, such as administration fees, agent commissions, and other expenses. Meanwhile, the Fackler reserve excludes a number of charges from the Full Preliminary Term reserve</em></p> 2024-05-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Seftina Diyah Miasary, Jihan Ramadhani Ar-Raafi’ Ulna, Emy Siswanah https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/env7n1_p1_18 Systematic literature review : Overview of the implementation of interactive multimedia on learning outcomes in mathematics learning 2024-02-06T08:40:04+00:00 Woro Anglia Banda Sutomo woroanglia22@upi.edu Turmudi turmudi@upi.edu <p>Multimedia interaktif telah menjadi sarana efektif dalam media pembelajaran. Dalam mata pelajaran matematika, multimedia interaktif dapat memberikan kontribusi untuk meningkatkan pemahaman yang berkaitan dengan hasil belajar matematika. Melibatkan elemen – elemen multimedia seperi animasi, suara, video dan simulasi dapat membuat siswa ikut andil dalam menggambarkan konsep - konsep matematika dengan cara yang lebih visual dan dinamis. Akan tetapi, pendidikan matematika di Indonesia masih terbatas dalam menggunakan multimedia interaktif, sehingga peneliti ingin mengidentifikasi dan memberikan gambaran yang luas tentang penggunaan multimedia interaktif terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika. Metode penelitian yang dipilih dalam penelitian ini adalah Systematic Literature Review.Studi primer yang digunakan yaitu artikel yang dipublikasikan periode 2019-2023. Berdasarkan penelitian ini ditemukan bahwa terdapat 188 artikel mengenai penggunaan multimedia interaktif terhadap hasil belajar matematika pada semua jenjang pendidikan dengan 4 jenis multimedia interaktif. Ditemukan artikel yang berindeks Sinta X merupakan artikel terbanyak dalam publikasi dengan demografi penelitian tertinggi di Pulau Jawa. Penelitian dengan metode Research and Development merupakan penelitian yang paling banyak ditemukan.</p> <p> </p> <p><em>Interactive multimedia has become an effective means of learning media. Interactive multimedia in mathematics learning can contribute to increasing understanding related to mathematics learning outcomes. Involving multimedia elements such as animation, sound, video and simulations can make students take part in depicting mathematical concepts in a more visual and dynamic way. However, mathematics education in Indonesia is still limited in using interactive multimedia, so researchers want to identify and provide a broad picture of the use of interactive multimedia on student learning outcomes in mathematics learning. The research method chosen in this research is Systematic Literature Review. This research aims to systematically present and analyze relevant literature that has been published on this topic. The primary study used is articles published in the 2019-2023 period. Based on this research, it was found that there were 188 articles regarding the use of interactive multimedia on mathematics learning outcomes at all levels of education with 4 types of interactive multimedia. It was found that articles with the Sinta X index were the most articles in publications with the highest research demographics on the island of Java. Research using the Research and Development method is the research that is most often found</em></p> 2024-05-22T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Woro Anglia Banda Sutomo https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/env7n1_p19_36 Analysis of students' mathematical communication skills in terms of learning styles through realistic mathematics learning 2023-11-23T06:54:25+00:00 Indika Irkhamni indikairkhamni1@gmail.com Muhamad Najibufahmi muhamadnajibufahmi@yahoo.com <p>Salah satu upaya meningkatkan hasil belajar matematika adalah dengan memahami kemampuan komunikasi matematis siswa. Hal tersebut dapat dioptimalkan apabila guru mengetahui pula jenis gaya belajar yang dimiliki oleh siswa. Cara lain adalah dengan menerapkan pembelajaran yang sesuai, diantaranya adalah model pembelajaran matematika realistik. Berdasarkan hal tersebut, dilakukan penelitian untuk menganalisis kemampuan komunikasi matematis siswa yang ditinjau dari gaya belajar melalui pembelajaran matematika realistik. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan jumlah subjek 44 siswa XI MIA 2 MAS SIMBANGKULON. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah angket, tes, dan wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa persentase kemampuan komunikasi matematis yang paling dominan pada gaya belajar visual, auditorial, read/write dan kinestetik adalah pada indikator ketiga, yaitu mengungkapkan ide-ide matematis dalam menyelesaikan permasalahan sehari-hari. Dilain pihak, penyebab kesulitan siswa dalam berkomunikasi matematis adalah bervariasi, tetapi yang paling dominan untuk setiap kelompok gaya belajar adalah sama, yaitu kekurangtelitian.</p> <p><br />One of the efforts to improve mathematics learning outcomes is to understand students' mathematical communication skills. This can be optimized if teachers also know the types of learning styles that students have. Another way is to apply appropriate learning, including the realistic mathematics learning model. Based on this, a study was conducted to analyze students' mathematical communication skills in terms of learning styles through realistic mathematics learning. This type of research is qualitative research with the number of subjects 44 students XI MIA 2 MAS SIMBANGKULON. The data collection techniques used were questionnaires, tests, and interviews. The results showed that the most dominant percentage of mathematical communication skills in visual, auditorial, read/write and kinesthetic learning styles was in the third indicator, namely expressing mathematical ideas in solving everyday problems. On the other hand, the causes of students' difficulties in communicating mathematically are varied, but the most dominant for each learning style group is the same, namely lack of rigor.<br /><br /></p> 2024-05-26T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Indika Irkhamni, Muhammad Najibufahmi https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/2596 Optimizing education primary selection in universities: A fuzzy inference system with the mamdani method 2024-02-12T04:30:14+00:00 Arif Sapta Mandala arif.sapta.2203119@students.um.ac.id Yuniar Ika Putri Pranyata yuniar.mat@unikama.ac.id <p>Pemilihan jurusan pendidikan yang tepat sangat penting untuk perencanaan karir, terutama bagi calon-calon guru. Keputusan pemilihan jurusan ini seringkali sulit diambil karena berbagai faktor yang kompleks. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Fuzzy Inference System (FIS) dengan metode Mamdani untuk membantu calon mahasiswa guru di universitas pendidikan dalam memilih jurusan yang sesuai. Pengembangan sistem FIS menggunakan metode RAD (Rapid Application Development). Kriteria yang digunakan untuk pengolahan data melalui FIS meliputi nilai CBT pada tahun 2023, kapasitas jurusan, dan minat mahasiswa pada tahun 2022 khusus dalam kelompok SAINTEK di Indonesia. Mamdani digunakan untuk memberikan rekomendasi berdasarkan data calon mahasiswa terkait kemampuan kognitif, literasi bahasa, dan penalaran matematis. Hasilnya menunjukkan bahwa sistem ini dapat digunakan dalam membimbing calon mahasiswa saintek dalam memilih jurusan yang sesuai dengan minat dan potensi mereka. Penelitian ini secara khusus memberikan manfaat bagi calon mahasiswa SAINTEK yang ingin melanjutkan pendidikan ke perguruan tinggi di universitas-universitas pendidikan di Indonesia, dengan memberikan panduan yang terstruktur dan sistematis untuk pemilihan jurusan.</p> <p><br />Choosing the right education major is very important for career planning, especially for prospective teachers. Choosing a major is often challenging due to various complex factors. This research aims to develop a Fuzzy Inference System (FIS) using the Mamdani method to help prospective student teachers at educational universities choose an appropriate major. FIS system development uses the RAD (Rapid Application Development) method. The criteria used for data processing through FIS include CBT scores in 2023, department capacity, and student interest in 2022, specifically in the SAINTEK group in Indonesia. Mamdani provides recommendations based on prospective student data regarding cognitive abilities, language literacy, and mathematical reasoning. The results show that this system can guide prospective science and technology students in choosing majors that suit their interests and potential. This research provides explicit benefits for prospective SAINTEK students who wish to continue their education at tertiary institutions at educational universities in Indonesia by providing structured and systematic guidance for selecting majors.</p> 2024-05-29T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Arif Sapta Mandala, Yuniar Ika Putri Pranyata https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/env7n1_p71_91 Teacher performance analysis using analytic network process method 2024-03-05T02:05:41+00:00 Zuraidah zuraidahmalang@gmail.com Nurul Hudha Purnomo hudhapurnomo@iainkediri.ac.id <p><em>Analytic Network Process adalah salah satu metode yang dapat digunakan untuk memilih alternatif terbaik dari beberapa alternatif. Pengambilan sampel pada penelitan ini dilakukan dengan memberikan angket untuk semua siswa kelas 12 IPA. Kemudian memberikan kuisioner perbandingan berpasangan dari kriteria dan subkriteria kepada kepala cabang LBB Primagama untuk memperoleh bobot dari masing-masing subkriteria. penilaian kinerja pengajar menggunakan rating scale berdasarkan kriteria dan subkriteria kepada siswa yang menjadi responden penelitian berdasarkan angket yang telah diberikan. Data penelitian ini merupakan persepsi siswa kelas 12 IPA terhadap pengajar kelas 12 IPA bimbingan belajar Primagama berdasarkan 5 kriteria yaitu prapembelajaran, penguasaan materi, strategi pembelajaran, dan interaksi serta subkriteria dari masingmasing cluster kriteria. Berdasarkan hasil Analytic Network Process (ANP) dapat ditarik kesimpulan bahwa kinerja pengajar di bimbingan belajar Primagama di tahun 2021 yang kinerja mengajarnya paling baik yaitu pengajar I dengan bobot yang dimiliki sebesar 4.747, kemudian pengajar A yang kinerja mengajarnya terbaik kedua dengan bobot yang dimiliki sebesar 3.979, lalu pengajar dengan kinerja mengajar terbaik ketiga yaitu pengajar G memiliki bobot sebesar 3.703, dan pengajar yang kinerja mengajarnya pada urutan keempat yaitu pengajar E dengan bobot yang dimiliki sebesar 2.798. Dengan lima kriteria utama sebagai prioritas dalam penilaian kinerjanya yaitu melaksanakan pembelajaran dengan runtut dengan bobot sebesar 0.1730, menyampaikan materi pembelajaran dengan jelas dengan bobot sebesar 0.1510, menunjukan penguasaan materi pembelajaran dengan bobot sebesar 0.1240, menunjukan sikap terbuka terhadap respon siswa dengan bobot sebesar 0.1170 dan menguasai kelas dengan bobot sebesar 0.1100</em></p> <p> </p> <p><em>Analytic Network Processis one method that can be used to select the best alternative from several alternatives.Taking The sample in this research was carried out by providing a questionnaire for all 12th grade science students. Then, a Pairwise comparison questionnaire of criteria and subcriteria will be delivered to the head of the LBB branch Primagama to obtain the weight of each subcriteria. Teacher performance assessment using a rating scale based on criteria and sub-criteria for students who become research respondents based on the questionnaire that has been given. This research data is the perception of grade 12 science students towards the 12th-grade science teacher Primagama tutoring based on 5 criteria: pre-learning, mastery of the material, learning strategies, and interactions as well as sub-criteria for each cluster criteria. Based on the results of the Analytic Network Process (ANP), it can be concluded that the performance of teachers in Primagama tutoring in 2021 with the best teaching performance is teacher I with a weight of 4,747, then teacher A has the second best teaching performance with a weight of 3,979 , then the teacher with the third best teaching performance, namely teacher G, has a weight of 3,703, and the teacher whose teaching performance is in fourth place, namely teacher E, has a weight of 2,798. With five main criteria as priorities in assessing performance, namely carrying out learning coherently with a weight of 0.1730, conveying learning material clearly with a weight of 0.1510, showing mastery of learning material with a weight of 0.1240, showing an open attitude towards student responses with a weight of 0.1170 and mastering class with a weight of 0.1100</em></p> 2024-06-16T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Nurul Hudha Purnomo, Zuraidah https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/2623 Development of Problem-Based Learning (PBL) based mathematics comic media using Pixton to improve students' mathematical problem-solving skills in class VIII junior high school 2024-05-19T13:13:11+00:00 M. Afifuddin Khotibul Umam Afif afifm4402@gmail.com Dewi Iriani dewi.iriani@unja.ac.id Novferma novferma@unja.ac.id <p><em>Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kualitas komik matematika berbasis Problem Based Learning (PBL) menggunakan Pixton untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VIII SMP. Penelitian ini menggunakan metodologi penelitian dan pengembangan (R&amp;D) dengan menggunakan model pengembangan ADDIE. Subjek penelitian ini adalah Dosen Pendidikan Matematika Universitas Jambi sebagai tim ahli yang terdiri dari ahli materi dan ahli media, guru matematika kelas VIII SMPN 18 Kota Jambi pada uji coba perorangan, 9 siswa kelas VIII G pada uji coba kelompok kecil, dan seluruh siswa kelas VIII H yang berjumlah 28 siswa pada uji coba kelompok besar. Hasil produk yang didapatkan dari penelitian ini yaitu memenuhi kriteria valid, diperoleh rata-rata skor 4,79 yakni memenuhi kriteria “Sangat Baik” termasuk dalam interval X&gt;(X_l ) ̅+1,8×Sb_i. Produk memenuhi kriteria “Sangat Praktis”, yaitu berdasarkan hasil penilaian guru matematika dengan rata-rata skor 4,77 memenuhi kategori “Sangat Baik”, dan hasil penilaian siswa dengan rata-rata skor 4,90 memenuhi kategori “Sangat Baik”. Produk memenuhi kriteria “Cukup Efektif”, hasil penilaian oleh siswa satu kelas dengan rata-rata skor 4,67 memenuhi kategori “Sangat Baik” dan perhitungan nilai gain pada peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yakni 0,72 termasuk kategori “Sedang” dengan persentase 72% termasuk ke dalam kategori “Cukup Efektif”. Berdasarkan penelitian, dapat disimpulkan bahwa media komik matematika dapat digunakan untuk proses pembelajaran karena telah memenuhi kriteria kevalidan, kepraktisan, dan keefektifan.</em></p> <p><em>The purpose of this study is to determine the quality of Pixton's Problem Based Learning (PBL) mathematics comic books for developing students' mathematical problem solving skills using SPLDV materials for SMP class VIII. This study utilized the research and development (R&amp;D) method with branches. </em><em>The product results obtained from this research meet valid criteria, obtained from the results of material validation, namely meeting the "Very Good" criteria with a total score of 81 </em><em> included in the interval Good" with a total score of 82. The product meets practical criteria, namely based on the results of the mathematics teacher's assessment with a total score of 86 fulfilling the "Very Good" category, and student assessment results with a total score of 497 fulfilling the "Very Good" category. The product meets the effective criteria, the results of the assessment by students in one class with a total score of 1,177 meet the "Very Good" category and the calculation of the gain value for increasing students' mathematical problem-solving abilities is 0.7, which is included in the "Quite Effective" category. It was concluded from this research that problem-based learning mathematics comics to improve students' mathematical problem-solving abilities are worthy of being applied in the learning process because they are classified as valid, practical, and effective criteria.</em></p> 2024-05-28T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 M. Afifuddin Khotibul Umam Afif, Dewi Iriani, Novferma https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/2516 Implementation of fuzzy logic using the tsukamoto method in forecasting the amount of bolu cake production 2024-02-23T07:10:10+00:00 Jabal Yasir Nasution jabalyasir@gmail.com Granita granitafc@gmail.com <p>Rumah produksi berkah bolu merupakan salah satu UMKM yang memproduksi kue bolu di Kota Pekanbaru. Pemilik usaha tersebut kesulitan dalam menentukan jumlah produksi kue karena hanya berdasarkan pada jumlah permintaan yang ada. Berdasarkan permasalahan tersebut, maka dipilihlah metode fuzzy Tsukamoto karena menggunakan penalaran monoton dalam setiap aturannya. Terdapat 4 tahapan yang dipakai dalam perhitungan metode Tsukamoto yaitu fuzzifikasi, inferensi, komposisi/Agregasi dan defuzzyfikasi. Hasil MAPE yang diperoleh dengan metode fuzzy Tsakomoto adalah 6,91% dan tingkat keakuratan sebesar 93,01%, yang memiliki arti bahwa metode fuzzy Tsukamoto sangat baik dalam memprediksi jumlah produksi, sehingga dapat digunakan sebagai sistem untuk mendukung keputusan dalam penentuan jumlah produksi kue bolu di rumah produksi Berkah Bolu.</p> <p> </p> <p><em>The Berkah Bolu Production House is one of the Small and Medium Enterprise (SME) that produces bolu cakes in Pekanbaru City. The business owner has difficulty in determining the amount of cake production because it is only based on the number of existing requests. Based on these problems, the Tsukamoto fuzzy method was chosen because it uses monotonous reasoning in each rule. There are 4 stages used in the calculation of the Tsukamoto method, namely fuzzification, inference, composition or aggregation, and defuzzification. The MAPE result obtained by the fuzzy Tsukomoto method is 6.91% and the accuracy level is 93.01%, which means that the fuzzy Tsukamoto method is very good at predicting the amount of production, so it can be used as a decision support system in determining the amount of bolu cake production in the Berkah Bolu Production House.</em></p> 2024-05-29T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Jabal Yasir Nasution