Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm <p>Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) which is later designated under the name of Journal Factor M (e-ISSN: <strong><a href="http://u.lipi.go.id/1550286215" target="_blank" rel="noopener">2656-307X</a></strong>) is one of the accredited mathematics education journals (<strong><a href="https://sinta3.kemdikbud.go.id/journals/profile/7563" target="_blank" rel="noopener">SINTA 4</a></strong>). This journal focuses on the fields of Mathematics Education and Applied Mathematics. Provides an overview of research in the scope of mathematics education: literature study research, experiments, development research, or classroom action research. The literature study in question is a theoretical study, references, and other scientific literature related to the mathematical problem being studied. Experimental research is research that seeks to find the effect of certain variables on other variables under controlled conditions. In this case, the variable in question is focused on the fields of mathematics and mathematics teaching. This journal is published twice a year, namely in June and December.</p> <table> <tbody> <tr> <td><strong>Journal Title</strong></td> <td><strong>: Factor M (Focus Action of Research Mathematic)</strong></td> </tr> <tr> <td><strong>ISSN</strong></td> <td>: 2503-2194 (online), 2407-2575 (print)</td> </tr> <tr> <td><strong>Frequency</strong></td> <td>: 2 issues per year (June &amp; December)</td> </tr> <tr> <td><strong>Editor in Chief</strong></td> <td>: <a href="https://sinta3.kemdikbud.go.id/authors/profile/6776618#!">Dewi Hamidah, S.Si., M.Pd.</a></td> </tr> <tr> <td><strong>Managing Editor </strong></td> <td>: <a href="https://sinta3.kemdikbud.go.id/authors/profile/235521#!">Ahmad Syamsudin, M.Kom.</a></td> </tr> <tr> <td><strong>Email</strong></td> <td>: <a title="mail" href="mailto:journalfactorm@iainkediri.ac.id">journalfactorm@iainkediri.ac.id</a></td> </tr> <tr> <td><strong>Publisher</strong></td> <td>: Institut Agama Islam Negeri Kediri, Indonesia</td> </tr> <tr> <td><strong>Indexation</strong></td> <td>: <a href="https://sinta3.kemdikbud.go.id/journals/profile/7563" target="_blank" rel="noopener">SINTA 4</a>, <a href="https://scholar.google.co.id/citations?hl=en&amp;authuser=2&amp;user=AE3uvuYAAAAJ">GOOGLE SCHOLAR</a></td> </tr> </tbody> </table> en-US journalfactorm@iainkediri.ac.id (Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M)) journalfactorm@iainkediri.ac.id ((1) Agus Miftakus Surur; (2) Eka Sulistyawati; (3) M. Khoiril Akhyar) Mon, 23 Jan 2023 04:17:42 +0000 OJS 3.3.0.10 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Analysis of the Inquiry-Infusion learning model to develop students' critical thinking ability https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p1-20 <p>Abad 21 menuntut adanya perubahan proses pembelajaran yang berpusat pada siswa untuk mendukung kompetensi dan keterampilan abad ke-21. Salah satu kompetensi yang harus dikuasai adalah kemampuan berpikir kritis. Selain itu, berdasarkan hasil kajian video praktik pembelajaran yang menerapkan pembelajaran inkuiri masih belum maksimal karena masih ada beberapa kelemahan yang mengakibatkan siswa belum bisa secara mandiri mampu memecahkan masalah dan belum mampu berpikir kritis. Oleh karena itu diperlukan pengembangan model pembelajaran yang berpusat pada siswa dan mampu mengembangkan kemampuan berpikir kritis siswa. Salah satu model pembelajaran yang dapat dikembangkan adalah model pembelajaran inkuiri-infusi. Model ini merupakan bentuk modifikasi dari model pembelajaran inkuiri dengan memodifikasi pada tahap orientasi dan merumuskan masalah. Adanya modifikasi pada kedua langkah tersebut diharapkan siswa dapat secara mandiri belajar berlatih untuk tidak mudah percaya dengan informasi-informasi yang disajikan sebelum mengetahui kebenaran informasi tersebut dan diharapkan siswa terbiasa mencari tahu kebenaran informasi sebelum membuat kesimpulan atas masalah yang dihadapi sehingga dapat memaksimalkan kemampuan berpikir kritis siswa. Penelitian ini merupakan penelitian kepustakaan yang datanya diperoleh dari buku-buku dan artikel ilmiah tentang model pembelajaran inkuiri, penerapan metode infuse, dan berpikir kritis. Analisis data yang digunakan adalah analisis isi. Hasil penelitian ini diperoleh: 1) sintaks model pembelajaran inkuiri-infusi yang memodifikasi model pembelajaran inkuiri pada tahap orientasi dan merumuskan masalah; 2) sistem sosial; 3) prinsip reaksi; 4) sistem pendukung; dan 5) dampak instruksional dan pengiring.<br /><br /></p> <p><em>The 21st century demands a change in student-centered learning processes to support 21st century competencies and skills. One of the competencies that must be mastered is the ability to think critically. In addition, based on the results of the video study of learning practices that apply inquiry learning, it is still not optimal because there are still several weaknesses that result in students not being able to independently solve problems and not being able to think critically. Therefore, it is necessary to develop a student-centered learning model that is able to develop students' critical thinking skills. One of the learning models that can be developed is the inquiry-infusion learning model. This model is a modified form of the inquiry learning model by modifying it at the orientation stage and formulating problems. With the modifications in these two steps, it is hoped that students can independently learn to practice not to easily believe the information presented before knowing the truth of the information and it is hoped that students get used to finding out the truth of information before making conclusions on the problems at hand so as to maximize students' critical thinking skills. This research is a library research whose data is obtained from books and scientific articles about the inquiry learning model, the application of the infusion method, and critical thinking. Analysis of the data used is content analysis. The results of this study were obtained: 1) the syntax of the inquiry-infusion learning model that modifies the inquiry learning model at the orientation stage and formulates the problem; 2) social system; 3) the principle of reaction; 4) support system; and 5) instructional impact and companion effect.</em></p> <p><br /><br /></p> Beni Asyhar Copyright (c) 2023 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p1-20 Mon, 23 Jan 2023 00:00:00 +0000 Syntax and semantic analysis in mathematical problem posing viewed from field dependent and field independent cognitive styles https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p21_36 <p>Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif, bertujuan mendeskripsi kemampuan mahasiswa semester IV dalam pengajuan masalah dari aspek sintaksis dan semantik. Terdapat dua subjek yang diteliti, yaitu masing-masing mahasiswa bergaya kognitif <em>field dependent</em> dan <em>field independent</em>. Subjek penelitian ditentukan menggunakan skor instrument GEFT dengan mempertimbangkan kesamaan jenis kelamin, kemampuan matematika, kecakapan dalam berkomunikasi, kesediaan menjadi subjek penelitian. Aspek yang dianalisis pada masalah yang diajukan dari aspek gaya bahasa yaitu sintaksis dan semantik. Analisis sintaksis dilihat dari bentuk masalah yang diajukan berupa penugasan, hubungan dan pengandaian. Sementara aspek semantik dianalisis berdasarkan termuatnya unsur menyatakan kembali, mengubah, membandingkan, mengelompokkan dan menvariasikan. Masing-masing subjek penelitian diberikan informasi berbentuk kalimat verbal dan grafik, yang selanjutnya sebagai acuan dalam pengajuan masalah. Dari analisis data, diperoleh subjek <em>field independent</em> lebih baik dalam mengajukan masalah dibandingkan subjek <em>field dependendent</em>. Subjek f<em>ield independent</em> mampu mengajukan masalah yang memuat semua unsur sintaksis dan semantik, sementara subjek <em>field dependent</em> tidak mampu mengajukan masalah yang memuat unsur sintaksis dan semantik.<br /><br /><em>This research is a descriptive study with a qualitative approach, aiming to describe the ability of fourth semester students in problem solving from syntactic and semantic aspects. There are two subjects studied, namely each student with field-dependent and field-independent cognitive styles. Research subjects were determined using GEFT instrument scores taking into account gender equality, mathematical ability, communication skills, and willingness to become research subjects. The aspects analyzed in the problem posed are from the aspect of language style, namely syntax and semantics. Syntactic analysis is seen from the form of the problem posed in the form of assignments, relationships and suppositions. While the semantic aspect is analyzed based on the elements of restating, changing, comparing, classifying and varying. Each research subject was given information in the form of verbal sentences and graphics, which then served as a reference in problem posing. From the data analysis, it was obtained that field-independent subjects were better at posing problems than field-dependent subjects. Field-independent subjects are able to pose problems that contain all syntactic and semantic elements, while field-dependent subjects are unable to pose problems that contain syntactic and semantic elements</em>.<br /><br /><br /></p> Amirul Mukminin, Andang Copyright (c) 2023 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p21_36 Wed, 28 Jun 2023 00:00:00 +0000 Comparison modeling of the number population who have been vaccined in East Java using the biresponse Fourier series estimator method with the trend function https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p37-48 <p><em>Vaksinasi adalah proses pemberian vaksin pada tubuh manusia yang bertujuan untuk meningkatkan kekebalan tubuh secara aktif terhadap suatu penyakit dan tidak menjadi sumber penularan penyakit tersebut. Vaksinasi massal merupakan sebuah keharusan yang harus dipenuhi untuk menanggulangi permasalahan </em><em>wabah Covid-19 yang melanda seluruh dunia termasuk Indonesia. Pada tahun 2021 pelaksanaan vaksinasi Covid-19 di Jawa timur baru mencapai 50% dari total sasaran yang divaksin. Kekebalan imunitas tercapai ketika 70% penduduk telah divaksin. Sementatra ini pelaksanaan program vaksinasi pemerintah sudah mencapai pada vaksin dosis kedua. Berdasarkan uraian tersebut peneliti bertujuan untuk membandingkan </em><em>pemodelan jumlah penduduk yang telah divaksin dosis pertama dan kedua menggunakan metode deret Fourier Birespon dengan Fungsi Tren. Kriteria kebaikan model yang digunakan adalah nilai GCV dan MSE terkecil, serta nilai koefisien determinasi tertinggi. Model yang diperoleh dalam penelitian ini adalah model dengan basis sinus cosinus. Model tersebut mempunyai nilai GCV dan MSE lebih kecil dibandingkan nilai GCV dan MSE pada basis cosinus dan sinus. Koefisien determinasi model tersebut sebesar menunjukkan nilai yang besar. </em></p> <p><em>Vaccination is a process carried out by the human body that aims to increase the body's active immunity against a disease so that people who are vaccinated will not get sick. The Covid-19 outbreak hit the whole world, including Indonesia. Currently, the implementation of the Covid-19 vaccination in East Java has only reached 50% of the total target being vaccinated. The requirement to achieve immunity must be that 70% of the population has been vaccinated. Based on this description, the researcher aims to compare the modeling of the population that has been vaccinated with the first and second doses using the Fourier series bi-response method with a trend function. The criteria for the goodness of the model in this study used small GCV and MSE values and a high coefficient of determination. The model has smaller GCV and MSE values ​​than the cosine and sine basis. The coefficient of determination of the model shows a large value.</em></p> Ira Yudistira, Naylur Rohman, M Fariz Fadillah Mardianto, Kuzairi Copyright (c) 2023 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p37-48 Wed, 28 Jun 2023 00:00:00 +0000 Students' mathematical reasoning ability with visual, auditorial and kinesthetic learning styles in solving HOTS problems https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/1108 <p>Penalaran matematis adalah kemampuan menemukan hubungan antar obyek matematika, memeriksa dan mengevaluasi asumsi matematis, dan mengembangkan argumen dan bukti matematis. Kemampuan penalaran matematis dapat dipengaruhi oleh gaya belajar siswa. Gaya belajar menunjukkan cara belajar yang disukai oleh siswa. Ada gaya belajar visual, auditorial, dan kinestetik. Penelitian dilakukan di kelas VII C SMPN 3 Rambipuji. Instrumen terdiri dari angket, tes penalaran matematis, dan pedoman wawancara. Sebanyak 37 siswa diberi angket untuk mengetahui gaya belajarnya. Kemudian, dua orang dari tiap gaya belajar dipilih untuk mengikuti tes penalaran matematis dan diwawancarai. Analisis data menunjukkan bahwa siswa dengan gaya belajar visual dan kinestetik memenuhi semua indicator, sedangkan subyek dengan gaya belajar auditorial hanya memenuhi tiga indicator. Hal ini karena siswa dengan gaya belajar visual dan kinestetik cenderung bekerja secara sistematis, berbeda dengan siswa dengan gaya belajar auditorial yang suka berpikir cepat.</p> <p> </p> <p><em>This study aims to describe students' mathematical reasoning with visual, auditory, and kinesthetic learning styles in solving HOTS-type math problems. The research was conducted in class VII C of SMPN 3 Rambipuji. The instrument consists of a questionnaire, a mathematical reasoning test, and an interview guide. In the early stages, the researcher gave a questionnaire to 37 students to find out their learning styles, then chose two people from each learning style to take a mathematical reasoning test and interviews. Data analysis showed that students with visual and kinesthetic learning styles fulfilled all indicators, while subjects with auditory learning styles only met three indicators. Students with visual and kinesthetic learning styles tend to work systematically, unlike those with auditory learning styles, who tend to think fast.</em></p> Nadirotus Sholihah, Afifah Nur Aini Copyright (c) 2023 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/1108 Wed, 28 Jun 2023 00:00:00 +0000 The capacity of Islamic senior high school students to comprehend mathematical ideas and solve matrix problems https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p67-81 <p>Kemampuan pemahaman konsep dalam mata pelajaran matematika sangat diperlukan oleh setiap siswa. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa MA dalam menyelesaikan soal matriks. Penelitian dilaksanakan pada 53 siswa kelas XI di MA Mambaul Ulum Banjarejo. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes dan wawancara. Hasil penelitian yakni Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa dalam setiap indikator berbeda-beda. Persentase indikator kemampuan pemahaman konsep siswa pada indikator ke-1 yakni 72%, indikator ke-2 yakni 93%, indikator ke-3 yakni 83%, indikator ke-4 yakni 88%, indikator ke-5 yakni 60%, indikator ke-6 yakni 55% dan indikator ke-7 yakni 60%. Persentase indikator kemampuan pemahaman konsep matematis siswa yang paling tinggi adalah merepresentasikan suatu konsep dalam berbagai bentuk matematis. Sedangkan, persentase indikator kemampuan pemahaman konsep siswa yang paling rendah yakni menerapkan prosedur atau operasi matematika dalam menyelesaikan soal. Guru dalam proses pembelajaran disarankan untuk tidak hanya menekankan pada hafalan, akan tetapi pada pemahaman konsep siswa.</p> <p> </p> <p><em>The ability to understand concepts in mathematics is needed by every student. The purpose of this study was to describe the ability to understand mathematical concepts of MA students in solving matrix problems. The research was conducted on 53 students of class XI at MA Mambaul Ulum Banjarejo. Data collection techniques used were tests and interviews. The results of the research are the ability to understand students' mathematical concepts in each indicator is different. The percentage of students' concept understanding ability indicators on the 1st indicator is 72%, the 2nd indicator is 93%, the 3rd indicator is 83%, the 4th indicator is 88%, the 5th indicator is 60%, the 3rd indicator 6 is 55% and the 7th indicator is 60%. The highest percentage of student's ability to understand mathematical concepts is representing a concept in various mathematical forms. Meanwhile, the lowest percentage of students' concept comprehension indicators is applying mathematical procedures or operations in solving problems. Teachers in the learning process are advised not only to emphasize memorization but also to understand students' concepts.</em></p> Ucik Fitri Handayani, Lailatul Anggraini Copyright (c) 2023 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p67-81 Wed, 28 Jun 2023 00:00:00 +0000 Is it true that PBL based on Islamic ethnomathematics makes it easier for PTKIN students to understand mathematical concepts? https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/1228 <p>Permasalahan yang disajikan dalam proses pembelajaran Problem Based Learning pada penelitian ini berbasis etnomatematika islami. Penelitian ini bertujuan mengungkap pemahaman matematis mahasiswa IAIN Kediri setelah mengikuti pembelajaran PBL berbasis pendekatan etnomatematika islami dan mengungkap efektifitas pembelajaran PBL berbasis etnomatematika islami terhadap pemahaman konsep matematis mahasiswa IAIN Kediri. Penelitian ini dilakukan dengan metode kuasi eksperimen dengan desain posttest only control grup desain dan dianalisis secara kuantitatif. Berdasarkan hasil analisis uji hipotesis dinyatakan bahwa kemampuan pemahaman matematis peserta didik yang mengikuti pembelajaran Problem Based Learning berbasis etnomatematika islami tidak ada perbedaan dari pada peserta didik yang mengikuti pembelajaran Problem Based Learning tanpa berbasis etnomatematika islami. Ketidakmampuan peserta didik memenuhi indikator pemahaman matematis dikarenakan peserta didik kurang dapat memahami konsep suatu materi jika permasalahan yang diberikan berbeda dengan yang pernah disajikan oleh pendidik atau yang tertera pada buku referensi. Sehingga dapat disimpulkan bahwa yang berperan dalam pemahaman matematis peserta didik adalah pembelajaran Problem Based Learning bukan terkait konten bahan ajar yg disajikan dalam bentuk etnomatematika islami atau umum.</p> <p> </p> <p><em>In this study, the problems present on Islamic ethnomathematics. This study aims to reveal the mathematical comprehension of IAIN Kediri students after taking Problem Based Learning (PBL) based on an Islamic ethnomathematic. This study was conducted using a quasi-experimental method with a posttest only kontrol group design and analyzed quantitatively. Based on the results of the analysis of hypothesis testing, there was no difference in the mathematical understanding abilities of students who took part in PBL based on Islamic ethnomathematics and without being based on Islamic ethnomathematics. The inability of students to meet the indicators of mathematical understanding is because students are less able to understand the concept of a material if the problems given are different from those presented by educators or those listed in reference books. It can conclude that what plays a role in students' mathematical understanding is Problem Based Learning not related to the content of teaching materials presented in the form of Islamic or general ethnomathematics</em>.</p> Choirul Annisa, Dewi Agus Triani, Yusi Krisma Tanti Copyright (c) 2023 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/1228 Wed, 28 Jun 2023 00:00:00 +0000 Analysis of students' critical thinking errrors in solving Algebra material problems https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p99-116 <p>Tujuan penelitian ini adalah menganalisis kemampuan berpikir kritis peserta didik menyelesaikan soal aljabar menggunakan indikator gabungan berpikir kritis Facione dan tahapan Newman. Subjek terdiri dari 29 peserta didik dan hanya 6 peserta didik yang diwawancara serta di analisis berdasarkan kategori berpikir kritis tingkat tinggi, sedang, dan rendah. Pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini meliputi tes, wawancara, dan catatan lapangan. Triangulasi metode digunakan untuk pengecekan keabsahan data. Hasil penelitian menunjukan bahwa pencapaian indikator gabungan kemampuan berpikir kritis dan tahapan Newman yang diperoleh dari peserta didik yang paling tinggi yaitu indikator menginterpretasi, membaca, dan memahami sebesar 89%. Sedangkan undikator yang paling rendah adalah menginferensi dan penulisan 46%.<br /><br /></p> <p><em>The purpose of this study was to analyze students' critical thinking skills in solving algebraic problems using the combined indicators of Facione's critical thinking and Newman's stages. The subjects consisted of 29 students and only 6 students were interviewed and analyzed based on high, medium, and low critical thinking categories. The collection of data used in this study includes tests, interviews, and field notes. The triangulation method is used to check the validity of the data. The results of the study showed that the combined indicator achievement of critical thinking skills and Newman's stage was obtained from the highest students, namely interpretation, reading, and understanding indicators of 89%. While the lowest indicators are inference and writing 46%.</em></p> Bayu Hadi Mulyanto, I Ketut Suastika, Nur Farida Copyright (c) 2023 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p99-116 Wed, 28 Jun 2023 00:00:00 +0000 Analysis of students' cognitive difficulties based on the revised Bloom's taxonomy in solving mathematics problems https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p117-138 <p>Kesulitan belajar tidak memandang kemampuan intelegensi yang dimiliki siswa. Banyak siswa dengan intelegensi tinggi dapat meraih prestasi belajar yang rendah. Siswa sulit mengerjakan soal yang ada dikarenakan sulitnya memamahami soal, kurangnya mampu menguasai materi yang diajarkan oleh guru disekolah, serta ketika menjelang Ujian, siswa tidak belajar dengan sungguh-sungguh. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan tingkat kesulitan kognitif berdasarkan taksonomi bloom revisi dan letak kesulitan belajar matematika siswa pada aspek kognitif pada pelajaran matematika dalam menyelesaikan soal-soal matematika SMP di Kota Baubau. Penelitian ini menggunakan metode survei. Subjek pada penelitian ini adalah siswa kelas IX SMP di Kota Baubau tahun pelajaran 2020/2021. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilaksanakan dengan teknik pengukuran dalam bentuk tes diagnostik yang berupa soal-soal Ujian Nasional Matematika tahun pelajaran 2018/2019 yang telah dimodifikasi oleh peneliti dan wawancara untuk mendukung hasil analisis. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh kesimpulan: 1) tingkat kesulitan kognitif berdasarkan taksonomi bloom revisi dalam menyelesaikan soal-soal matematika SMP di Kota Baubau dengan skor sebesar 42,43 yaitu berada pada tingkat kesulitan sedang, dan 2) letak kesulitan belajar matematika siswa pada aspek kognitif, yaitu: kesulitan pemahaman faktual dengan persentase interval sebesar 10,48%-20,52%, kesulitan pemahaman konseptual dengan persentase interval sebesar 72,26%-83,74%, dan kesulitan pemahaman prosedural dengan persentase interval sebesar 86,44%-94,56%.<br /><br /><br /><br /></p> <p><em>Learning difficulties are regardless of a student's intelligence. Many students with high intelligence can achieve low learning achievement. Students find it challenging to work on existing problems due to the difficulty of understanding the questions, the lack of being able to master the material taught by the teacher at school, and when approaching the exam, students do not study seriously. This study aimed to describe the level of cognitive difficulties based on Bloom's revised taxonomy and the location of students' learning difficulties in the cognitive aspect of mathematics in solving junior high school math problems in Baubau City. This research used a survey method. The subjects in this study were grade IX junior high school students in Baubau City in the 2020/2021 academic year. Data collection in this study was carried out using measurement techniques in the form of diagnostic tests in the form of Mathematics National Examination questions for the 2018/2019 school year which had been modified by the researcher and interviews to support the analysis results. Based on the results of the study, the conclusions were obtained: 1) the level of cognitive difficulty based on Bloom's revised taxonomy in solving junior high school math problems in Baubau City with a score of 42.43, which is at a moderate level of difficulty, and 2) the location of students' mathematics learning difficulties in cognitive aspects, namely: factual comprehension difficulties with a percentage interval of 10.48%-20.52%, conceptual comprehension difficulties with a percentage interval of 72.26%-83.74%, and procedural comprehension difficulties with a percentage interval of 86.44%-94.56%.</em></p> Azis Azis, Imelda Tria Handayani, Ferniati Ferniati, Nurmarini Anggriana, Aisyah Aisyah Copyright (c) 2023 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p117-138 Wed, 28 Jun 2023 00:00:00 +0000 Students’ Mathematical Problem Solving Ability With Introduction, Connection, Application, Reflection, and Extension Models https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/1069 <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Salah satu kemampuan yang dikembangkan dalam proses pembelajaran matematika adalah kemampuan memecahkan masalah matematis. </span><span style="vertical-align: inherit;">Untuk mengembangkan kemampuan ini, cara yang dapat dipakai adalah dengan menerapkan model ICARE. </span><span style="vertical-align: inherit;">Tujuan tulisan ini adalah untuk mengetahui kemampuan memecahkan masalah matematis peserta didik kelas IX yang pembelajarannya menerapkan model pembelajaran ICARE lebih tinggi daripada kemampuan memecahkan masalah matematis peserta didik yang menerapkan pembelajaran saintifik. </span><span style="vertical-align: inherit;">Jenis penelitian ini adalah </span></span><em><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Quasy Experiment.</span></span></em><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Populasinya adalah peserta didik kelas IX SMP Negeri 5 Padang dengan sampel kelas eksperimennya adalah kelas IX.7 dan kelas kontrolnya adalah kelas IX.3. </span><span style="vertical-align: inherit;">Teknik analisis data yang digunakan dengan uji-t. </span><span style="vertical-align: inherit;">Berdasarkan hasil tes yang telah dilakukan, diperoleh bahwa nilai rata-rata tes kemampuan pemecahan masalah matematis pada kelas eksperimen adalah 79,23 dan kelas kontrol adalah . </span><span style="vertical-align: inherit;">Uji-t juga menunjukkan bahwa yaitu maka keputusannya adalah hipotesis yang diterima. </span><span style="vertical-align: inherit;">Jadi dapat disimpulkan bahwa dengan model ICARE dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah peserta didik kelas.</span></span></p> <p> </p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;"><em>One of the mathematical problem-solving abilities that must be developed during the mathematics learning process can be developed through the application of the ICARE learning model. The purpose of the article is to find out the mathematical problem-solving abilities of class IX students of SMP Negeri 5 Padang whose learning applies the ICARE learning model higher than scientific learning. Quasi Experiment with research type with a randomized control group only design. The population is class IX students of SMP Negeri 5 Padang; a sample of class IX.7 as an experimental class is 31 people, and class IX.3 is a control class with 32 people.The t-test was used to analyze the data. Based on the tests, the average score of the experimental class mathematical problem-solving ability test was </em><em>, while that of the control class was </em><em>. The t-test also shows that </em><em> is </em><em>, so the decision is that the hypothesis is accepted. In conclusion, the ICARE model can improve the mathematical problem-solving abilities of class IX students at SMP Negeri 5 Padang</em>.</span></span></p> Andi Susanto, Sabli Mayana, Fitria Mardika Copyright (c) 2023 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/1069 Wed, 28 Jun 2023 00:00:00 +0000 Analysis of mathematical problem solving ability of class XI students of MAN 1 Kota Kediri with IDEAL steps in terms of learning independence https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p153_172 <p>Kemampuan pemecahan sangat dipengaruhi oleh banyak faktor, salah satunya adalah kemandirian belajar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas XI MAN 1 Kota Kediri ditinjau dari kemandirian belajar menggunakan tahapan IDEAL. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan subjek penelitiannya adalah siswa kelas XI MIPA 3 MAN 1 Kota Kediri. Teknik pengumpulan data menggunakan tes, angket, observasi, dan wawancara. Instrumen penelitian menggunakan tes pemecahan masalah matematis, rubrik observasi kemandirian belajar, serta angket kemandirian belajar. Tahapan dalam analisis data yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat 3 kategori kemampuan pemecahan masalah matematis siswa jika ditinjau dari kemandirian belajar yaitu rendah, sedang, dan tinggi. Berdasarkan tahapan IDEAL dalam pemecahan masalah didapatkan bahwa siswa berkemandirian belajar rendah memenuhi 2 indikator langkah pemecahan IDEAL. Sedangkan siswa berkemandirian belajar sedang dan tinggi memenuhi seluruh indikator langkah pemecahan <em>IDEAL</em>.</p> <p> </p> <p><em>Solving ability is strongly influenced by many factors, one of which is self-regulated learning. This study aims to determine the student's mathematical problem solving ability of Class XI MAN 1 Kota Kediri with IDEAL steps reviewed from self-regulated learning. The method used in this study is qualitative descriptive method. The subjects in this study are students of class XI MIPA 3 MAN 1 Kota Kediri. The data collection methods used are test of mathematical problem solving, questionnaires, observation, and interview. Data analysis techniques used are data reduction, data presentation, and verification. The results of this study indicate that there are 3 categories of student's mathematical problem solving ability in terms of self-regulated learning, namely: low, moderate, and high. Students with low self-regulated learning could fulfill 2 indicators of IDEAL problem solving. Students with medium and high self-regulated learning could fulfill all indicators of IDEAL problem solving.</em></p> Primi Marita Dewi, Ninik Zuroidah Copyright (c) 2023 Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M) https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/factorm/article/view/v6n1_p153_172 Wed, 28 Jun 2023 00:00:00 +0000