Analisis Komponen Kamus Saluni Fil Mutaradifat Wal Ma’ani dalam Pembelajaran Bahasa Arab

Authors

  • Evy Nur Rohmawaty Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik IBrahim Malang
  • Abdul Muntaqim Al Anshory Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik IBrahim Malang
  • Nur Hasaniyah Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.30762/alwasil.v2i1.2890

Keywords:

Components, Dictionary, Saluni Fil Mutaradifat Wal Ma'ani

Abstract

The dictionary is one of the important tools in language learning, including the Arabic language. An analysis of the components of this dictionary will provide a deeper understanding of its parts from the perspective of Dr. Ali Al-Qasimy. This study aims to analyze the components of the Saluni Wal Mutaradifat Wal Ma'ani Dictionary using a literature research method. The analysis results indicate that this dictionary still requires further improvements to reach the expected level of perfection. Nevertheless, it possesses adequate vocabulary completeness that can support vocabulary learning in the Arabic language, despite some components being incompletely fulfilled. A few enhancements and additions of specific features are needed for the Saluni Wal Mutaradifat Wal Ma'ani Dictionary to become a stronger resource for Arabic language learners. Although not perfect, this dictionary remains usable and beneficial for users in learning the Arabic language. This research solely conducted content analysis within the dictionary, hence it can still be developed further through subsequent studies such as testing effectiveness with quantitative studies by conducting direct field research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, & Ilmani, A. M. (2020). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Konvensional Hingga Era Digital). Yogyakarta: RUAS Media.

Azzahra, S. F. (2020). PENYUSUNAN KAMUS KEDOKTERAN ARAB-INDONESIA DENGAN PENDEKATAN LINGUISTIK KORPUS. TSAQOFIYA Jurusan Pendidikan Bahasa Arab IAIN Ponorogo, 2(2), 60–66. https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v2i2.37

Fathanah, K., Bigadaran, S., Hasan, N., & Wargadinata, W. (2021). Penggunaan Kamus Musa’id Lil Arabiyah Baina Yadaik Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Mahasiswi Semester Satu STAI AS-SUNNAH Medan Tahun Ajaran 2019. Shaut al Arabiyyah, 9(1), 61. https://doi.org/10.24252/saa.v9i1.20019

Fernanda, F., & Rosnelly, R. (2020). Perancangan Aplikasi Kamus Sinonim Dan Antonim Berbahasa Indonesia Berbasis Android. Jurnal Mahasiswa Fakultas Teknik & Ilmu Komputer, 1(1).

Fiantika, F. R., Wasil, M., Jumiyati, S., Honesti, L., Wahyuni, S., & Mouw, E. (2022). METODOLOGI PENELITIAN KUALITATIF.

Hidayah, N., & Qomariah, U. K. N. (2020). KAMUS TEMATIK SAINS SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN PENGUASAAN KOSA KATA BAHASA ARAB MAHASISWA BIOLOGI. Allahjah, 5(2).

Khotimah, P. K. (2021). Penyusunan Kamus Saku Anak Bergambar Tiga Bahasa (Arab, Inggris, Indonesia). Penyusunan Kamus Saku Anak Bergambar Tiga Bahasa (Arab, Inggris, Indonesia).

Kusyanti, E. (2018). Upaya Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Melalui Media Gambar Pada Pembelajaran Bahasa Arab kelas VII-5 Semester I Madrasah Tsanawiyah Negeri 24 Jakarta Tahun Pelajaran 2015 /2016. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 4(4).

Nasarudin, N. (2020). PENGGUNAAN KAMUS DWI BAHASA SEBAGAI SUMBER BELAJAR DALAM PENGUASAAN KOSAKATA ARAB MAHASISWA FAKULTAS HUKUM UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MATARAM. Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 229–240. https://doi.org/10.24967/psn.v1i1.828

Radyatama, M. A. (2019). Penyusunan Kamus Al-Ma’had sebagai Kamus untuk Santri dan Pelajar Pemula. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Sabila, A. N., & Al Anshory, A. M. (2023). Telaah Komponen dan Metode Penyusunan Kamus Hifdz al-Mufrodat (Memorizing Vocabularies): Kajian Leksikografi. Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra, 14(1), 34–47. https://doi.org/10.31503/madah.v14i1.538

Safaruddin, M., Muhammad, A., & Nafarin, M. I. (2020). Saluni Fil Mutaradifat Wal Ma’ani. Saluni.id.

Siompu, N. A. (2019). Relasi Makna Dalam Kajian Semantik. Kreatifitas dan Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia. Konverensi Nasional Bahasa Arab V, Universitas Negeri Malang.

Siyoto, & Sodik. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan Kombinasi (mixed Methods). Alfabeta.

Taufiqurrochman. (2015). Leksikologi Bahasa Arab. UIN Maliki Press.

Downloads

Published

2024-08-19

How to Cite

Rohmawaty, E. N., Anshory, A. M. A., & Hasaniyah, N. (2024). Analisis Komponen Kamus Saluni Fil Mutaradifat Wal Ma’ani dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Wasil, 2(1), 23–38. https://doi.org/10.30762/alwasil.v2i1.2890

Issue

Section

Articles