The Implications of Instagram Platform for Arabic Vocabulary Acquisition

Authors

  • Rahmah Fadhilah Agustina UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Destia Harsita UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Ully Shifa Chairani UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.30762/asalibuna.v7i02.2144

Keywords:

Vocabulary, Instragram, Arabic, Pembelajaran Bahasa Arab melalui Instagram, Arabic Instagram

Abstract

Social media is a digital platform connected to the internet network. Social media also plays an important role in facilitating community communication and access to information. Of the various social media that are popular among millennials now, Instagram is an application that can increase Arabic vocabulary. The purpose of this study is to analyze and describe the implications of the Instagram platform for acquiring Arabic vocabulary. This research uses qualitative research, and the type is descriptive-qualitative. The data collection techniques used are documentation and interviews. Based on the results of the research analysis, it can be concluded that Instagram is the most popular account for acquiring Arabic vocabulary, supported by three features: feeds, Instagram stories, and reels, which can have significant implications because Instagram has provided a lot of Arabic content that can be used as material for learning Arabic, especially vocabulary. The availability of Arabic content can make it easier for Arabic learners to add relatively new vocabulary, and it can be accessed anytime and anywhere. This research implies that it can provide information to the public, especially educational practitioners. This research can provide information that, in the activity of obtaining vocabulary, can be easily found anywhere and anytime, especially through Instagram social media. Instagram can provide benefits by providing information in the form of vocabulary, which can make it easier for Arabic language learners to acquire new vocabulary

References

Agung Rinaldy Malik, Emzir, & Sri Sumarni. (2020). Pengaruh Strategi Pembelajaran Mobile Learning Dan Gaya Belajar Visual Terhadap Penguasaan Kosakatabahasa Jerman Siswa Sma Negeri 1 Maros. Visipena Journal, 11(1), 194–207. https://doi.org/10.46244/visipena.v11i1.1090

Antasari, C., & Pratiwi, R. D. (2022). Pemanfaatan Fitur Instagram Sebagai Sarana Komunikasi Pemasaran Kedai Babakkeroyokan Di Kota Palu. Kinesik, 9(2), 176–182. https://doi.org/10.22487/ejk.v9i2.327

Asifah dan Faisal Hendra. (2023). Penggunaan Instagram Dalam Pembelajaran Istima’ Pada Mahasiswa Sastra Arab UIN Jakarta. Jurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Diri, 3(2), 285–294.

Azizah, H. N. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall. Alsuniyat, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i1.24212

Bahruddin, U., Amrullah, A. M. K., & Audina, N. A. (2021). Constructivism in Maharah Kalam Lecture Using the Instagram Media: The Implementation, Problems, and Tertiary Students’ Perceptions in Indonesia/Kontruktivisme dalam Perkuliahan Maharah Kalam Menggunakan Media Instagram: Implementasi, Problematika dan Per. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 5(1), 127. https://doi.org/10.29240/jba.v5i1.2396

Fuadah, S., Sunan, U. (2020). Studi Arab Penggunaan Media Instagram @Nahwu_Pedia dalam Mahārah Al Qira’ah dan Mahārah Al Kitabah Mahasiswa Bahasa Arab. STUDI ARAB,. Pendidikan Bahasa Arab, 11(2), 137–151.

Hendra faisah Asifah. (2023). Penggunaan Instagram Dalam Pembelajaran Istima’ Pada Mahasiswa Sastra Arab Uin Jakarta. Jurnal Pembelajaran Dan Pengembangan Diri.

Husin, Dhia, H. Z., & Khoiriyatunnisa, L. (2021). Pemanfataan Platfrom Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Pemula. Konferensi Nasional Bahasa Arab (KONASBARA) VII, 543–554. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/7146

Indriani, N. H. (2022). Analisis Isi Fitur Instagram Stories Sebagai Media Komunikasi Interpersonal Pengguna Instagram Di Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi UMI, 4, 150–157.

Khoirunnisa’il fitriyah. (2020). PENGGUNAAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA BELAJAR BAHASA ARAB MAHARAH KALAM MTs. Al-Muttaqin, 2(1), 110–119.

Mafaza, A. M., Malang, U. N., Sastra, F., & Malang, U. N. (2020). MEDIA KEMENTA ( KEMBARA PENGETAHUAN ) UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB SISWA SEKOLAH DASAR. 225–233.

Nirwana, D. A., & Khuntari, D. (2021). Penggunaan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Online Pada @Celyne.Official. Jurnal Ilmiah Manajemen Informasi Dan Komunikasi, 5(2), 36–48. https://doi.org/10.56873/jimik.v5i2.147

Nurlaela, L. fatra. (2020). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab pada Keterampilan Berbicara di Era Revolusi Industri 4.0‎. Jurnal Bindo Sastra Nasional Bahasa Arab, 6(2), 552–568.

Prihatiningsih, W. (2017). Motif Penggunaan Media Sosial Instagram Di Kalangan Remaja. Communication, 8(1), 51. https://doi.org/10.36080/comm.v8i1.651

Rembulan, I., & Fauziah, S. (2020). Pemanfaatan Feeds Dan Fitur Instagram Stories Dalam Pembelajaran Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab. Semnasbama, 4(0), 249–259. http://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/view/601

Rini, D. (2018). Diksi Dan Gaya Bahasa Dalam Media Sosial Instagram. Jurnal Widyaloka Ikip Widya Darma, 5(3), 261–278.

Saputra, D., Fidri, M., Fatoni, & Nurhayati. (2022). Penggunaan Media Flashcard Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Penguasaan Kosa Kata. Jurnal AS-SAID, 2022(1), 127–137.

Saputra, H., Marsiah, M., & El Bilad, C. Z. (2021). Analisis Kualitas Instagram @kursus_arab_alazhar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Online. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 20(1), 31–51. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v20i1.3107

Sari, D. N., & Basit, A. (2020). Media Sosial Instagram Sebagai Media Informasi Edukasi. Persepsi: Communication Journal, 3(1), 23–36. https://doi.org/10.30596/persepsi.v3i1.4428

Sari, L. (2023). Content Analysis of Animation Video Instagram Account @Marhaban.Academy as a Medium for Learning Arabic Vocabulary. Journal of Arabic Language Learning and Teaching (JALLT), 1(1), 25–34. https://doi.org/10.23971/jallt.v1i1.124

sugiyono. (2022). Metode Penelitian kuantitatif, Kualitatif, R&D (Ke-2). Alfabeta.

sugiyono. (2023). Metode Penelitian Kualitatif untuk penelitian yang bersifat: eksploratif, enterpretif, Interaktif, dan konstruktif (ke-3 cet.). Alfabeta.

Sulfikar dan Nurul Fawzani. (2023). Pemanfaatan instagram dalam meningkatkan penguasaan mufradat mahasiswa. 4(1), 19–27.

Susilawaty, F. T., Wardanhi, S. S., Sudirman, F. A., & Halika, L. O. H. (2022). Persuasi Fitur Instagram : Stay on Screen. Jurnal Ilmu Komunikasi UHO : Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Komunikasi Dan Informasi, 7(1), 107. https://doi.org/10.52423/jikuho.v7i1.22539

Syahid, A. H., & Mufti, M. A. (2021). Using Instagram on Arabic Learning in the Post-Pandemic Era: Students’ Voices. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 8(2), 241–254. https://doi.org/10.15408/a.v8i2.22909

Wijaya, M., Sabila, R., & Rismawati, Y. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab berbantuan Media Instagram Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Madrasah Tsanawiyah. 9(2), 817–825. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5080

Afyuddin, M. S., & Maarif, M. S. (2023). Listening Learning Strategy Used by Arabic Education Students. Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 6(1), 138–166. https://doi.org/10.58223/alirfan.v6i1.6617

Afyuddin, M. S., Rafidania, R., & Fajriyanur, I. (2023). Arabic Learning Based on Multiple Intelligence at Markaz Arabiyah. 11(1), 128–141.

Downloads

Published

2024-03-13

How to Cite

Agustina, R. F., Harsita, D. ., & Chairani, U. S. . (2024). The Implications of Instagram Platform for Arabic Vocabulary Acquisition. Asalibuna, 7(02), 34–48. https://doi.org/10.30762/asalibuna.v7i02.2144