YouTube Media on Arabic Language Acquisition Early Childhood 4 Years Old

Authors

  • Misbahuddin UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Agung Setiyawan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.30762/asalibuna.v7i02.2393

Keywords:

Arabic Language Acquisition, Second Language, YouTube

Abstract

The purpose of this study is to describe the second language acquisition of a child case study conducted through YouTube social media. Children who have not mastered the language can use YouTube media. This research uses qualitative and descriptive methodology. This study concentrates on basic vocabulary, namely nouns or animal names, as well as basic numeralia, namely numbers 1 to 10. The results of this study show that YouTube has a relevant impact on children's second language acquisition. Nonetheless, YouTube media does not absolutely depict the role of humans in language education and learning. The implications of this research can lead to the development of more innovative and effective learning methods to support Arabic language acquisition in early childhood. The utilization of YouTube media can be an inspiration to develop learning strategies that are more interesting and in accordance with the characteristics of child development

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERENCES

Addinda Fardischa. (2020). PENGARUH TONTONAN BERBAHASA INGGRIS DALAM MEDIA SOSIAL YOUTUBE PADA PEMEROLEHAN BAHASA KEDUA ANAK UMUR TUJUH TAHUN. JURNAL PENA INDONESIA, Vol. 6 No., 51–61. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/jpi.v6n1.p51-61

Annisa, S. R. (2022). Pengaruh Media Sosial Youtube Pada Pemerolehan Bahasa Kedua Anak Usia 5 Tahunkajian Psikolinguistik. Journal Educational of Indonesia Language, 3(2), 10–17. https://doi.org/10.36269/jeil.v3i2.1038

Beverly Otto. (2015). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini Edisi Ketiga (ke-3). Prenadamedia Group.

Chandra, E. (2018). Youtube, Citra Media Informasi Interaktif Atau Media Penyampaian Aspirasi Pribadi. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(2), 406. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i2.1035

Fadhli, M. E. (2023). Pemerolehan Bahasa Kedua (Bahasa Inggris) pada Anak Usia 5 tahun melalui Media Youtube. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, x(x), 207–213. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/pq5ac

Faiqah, F., Nadjib, M., & Amir, A. S. (2016). Youtube sebagai sarana komunikasi bagi komunitas Makassarvidgram. In Jurnal Komunikasi KAREBA (Vol. 5, Issue 2).

Friantary, H. (2020). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. In Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (Eds. 3 Cet, Vol. 1, Issue 2). Kencana. https://doi.org/10.29240/zuriah.v1i2.2100

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, & Indra, M. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN (cetakan 1). TAHTA MEDIA GROUP.

Iskandar, T. P., & Nadhifa, R. A. F. (2021). Fenomena Penggunaan Youtube Channel Pada Anak Usia Dini Di Masa Pendemic Covid-19. Jurnal Ilmiah LISKI (Lingkar Studi Komunikasi, 7(2), 2442–4005. http://journals.telkomuniversity.ac.id/liski106JurnalIlmiahLISKI%0Ahttps://journals.telkomuniversity.ac.id/liski%0Ahttp://journals.telkomuniversity.ac.id/liski106JurnalIlmiahLISKI%0Ahttps://journals.telkomuniversity.ac.id/liski

Mar’at, S. (2015). Psikolinguistik: Suatu Pengantar. PT Refika Aditama.

Meriyati. (2015). Memahami Karakteristik Anak Didik. Fakta Press lAIN Raden lntan Lampung.

Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat dan MOtivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(1).

Mustadi, A., Habibi, & Puguh Ardianto Iskandar. (2021). FILOSOFI, TEORI, DAN KONSEP BAHASA DAN SASTRA INDONESIA SEKOLAH DASAR (cetakan 1). UNY Press.

Nuryani, & Dona Aji Karunia Putra. (2013). Psikolinguistik. Mazhab Ciputat.

Rifa’i, R. (2020). Pengaruh Media YouTube. 1–33. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/17432/

Rosady Ruslan. (2010). Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi. Rajagrafindo Persada.

Subyantoro. (2020). TEORI PEMEROLEHAN BAHASA Pengantar Memahami Pemerolehan Bahasa Anak (cetakan 1). CV. MAHATA (Magna Raharja Tama).

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

Suharti, S., Khusnah, W. D., Ningsih, S., Shiddiq, J., Saputra, N., Kuswoyo, H., Jalal, N. M., Dhari, P. W., Susanti, R., & Jhon Hericson Purba. (2021). Kajian Psikolinguistik. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Syaprizal, M. P. (2019). Proses Pemerolehan Bahasa Pada Anak. Jurnal AL-HIKMAH, 1(2), 78–80.

Afyuddin, M. S., & Maarif, M. S. (2023). Listening Learning Strategy Used by Arabic Education Students. Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 6(1), 138–166. https://doi.org/10.58223/alirfan.v6i1.6617

Downloads

Published

2024-03-13

How to Cite

Misbahuddin, & Setiyawan, A. . (2024). YouTube Media on Arabic Language Acquisition Early Childhood 4 Years Old. Asalibuna, 7(02), 49–59. https://doi.org/10.30762/asalibuna.v7i02.2393