PEMBELAJARAN SAINS MELALUI SURAH AL-NABA'
DOI:
https://doi.org/10.30762/ed.v2i1.502Keywords:
surat Al-Naba ', OLD, learning ScienceAbstract
Abstract :
Learning science at the OLD learning methods are being developed in order to provide children's understanding about the universe and its contents, the study done by the method of conditioning verses to introduce kauniyah as in letter Al-Naba '. This verse tells us how God created the universe and its contents. Thus teaches letter at OLD and as a method of introduction of natural media as a means of learning and enabling children to memorize in order to hone a child's brain. Besides learning on learning science in the OLD and usher protégé to have noble morality and discipline to time for example in memorized the qur'an in verses kauniyah children bound by time and before read using the ablution for the sake of clearing him and facing the Qibla, so accustomed to polite in reading it.
Abstrak : Pembelajaran sains pada PAUD adalah metode pembelajaran yang akan dikembangkan demi untuk memberikan pemahaman anak-anak tentang alam semesta dan isinya, pembelajaran ini dilakukan dengan metode pembiasaan mengenalkan ayat-ayat kauniyah seperti pada surah Al-Naba'. Ayat ini menjelaskan bagaiman Allah menciptakan alam semesta dan isinya. Dengan demikian mengajarkan surah ini pada PAUD sebagai metode pengenalan media alam sebagai sarana pembelajaran dan memungkinkan anak untuk menghafalkannya demi untuk mengasah otak anak. Disamping itu pembelajaran pada PAUD dalam pembelajaran sains mengantarkan anak didik untuk mempunyai akhlak yang mulia dan disiplin kepada waktu sebagai contoh dalam menghafalkan Al-quran dalam ayat-ayat kauniyah anak-anak diikat oleh waktu dan sebelum membaca menggunakan wudhu demi membersihkan dirinya dan menghadap kiblat, agar terbiasa sopan dalam membacanya.
Downloads
References
Armas, Adnin. (2015). Majalah Gontor Edisi 8 Tahun XIII Safar-Rabiul Awal 1437/ Desember 2015.
Azra, Azyumardi. (2012). Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Millenium. Jakarta: Kencana Prenada.
Choiriyah, Ummu Ihsan dan Abu Ihsan al-Atsary. (2011). Mencetak Generasi Rabbani. Bogor: Darul Ilmi Publishing.
Daradjat, Zakiah. (1996). ILmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang. http://id.wikipedia.org/wiki/pendidikan.
Ilahi, Fadhli. (2003). Tips Menjadi Pengajar Sukses Seperti Nabi. Jakarta: Pustaka ArRayyan.
Kadir, Abdul. (2010). Misteri Otak Kiri Manusia. Yogyakarta: Diva Press.
Majalah Gontor. (2015). Edisi 2 Tahun XIII Sya’ban-Ramadhan 1436/Juni 2015.
Mustafa, Syaikh Fuhaim. (2010). Kurikulum Pendidikan Anak Muslim. Surabaya: Pustaka eLBA.
Nata, Abuddin. (2007). Manajemen Pendidikan, Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam Indonesia. Jakarta: Kencana.
PISS KTB, TIM Dakwah Pesantren. (2015). Tanya Jawab Islam: Piss KTB. Yogyakarta: Daarul Hijrah Technology.
Rabat, Fatimah. (2015). Face book.
Rachmadi, Bambang N. Franchising. (2007). Membedah Tawaran Franch. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Rahardjo, Mudjia. (2006). Quo vadis Pendidikan Islam. Malang: UIN Malang Press.
Raudhah. (2014). Jurnal Pendidikan Anak Usia dini, Vol.2 No 2.
Sujiono, Yuliani Nurani. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Indeks.
Suprayogo, Imam. (2004). Pendidikan Berparadigma Al-Qur’an. Malang: Uinpress.
Surur, Agus Miftakus. (2017). Formasi 4-1-5 Penakhluk Masalah (Studi Kasus: Penulisan
Karya Tulis Ilmiah Proposal Skripsi STAIN Kediri 2017).
Prosiding Seminar Nasional PPKn III.
Suyadi. (2009). Anak Yang Menakjubkan. Jogjakarta: Diva Press.
Wahyudin, Uyu dan Mubiar Agustin. (2011). Penilaian Perkembangan anak Usia Dini. Bandung: Refika Aditama.
Wibowo, Agus. (2012). Pendidikan Karakter Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wiyani, Novan Ardy. (2012). Format PAUD. Jogjakarta: Ar Ruzz Media.
Wiyani, Novan Ardy. (2014). Mengelola & Mengembangkan Kecerdasan Sosial & Emosi Anak Usia Dini. Jakarta: Ar Ruzz Media.
Zed, Mestika . (2004). Metode peneletian kepustakaan. Jskarta: Yayasan Obor Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.