PENINGKATAN FLUENCY DAN ELABORATION DENGAN MODIFIED FREE INQUIRY

Authors

  • Agus Miftakus Surur Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Kediri

DOI:

https://doi.org/10.30762/ed.v1i1.444

Keywords:

modified free inquiry, fluency and elaboration, mathematics, fluency dan elaboration, matematika

Abstract

Abstract: Researchers chose a modified free inquiry model to help improve students’ fluency and elaboration. The purpose of this research is to know the application of modified free inquiry which can improve the student’s fluency and elaboration of students’ thinking on trigonometric material. Research method in this research is qualitative research method and research type is research of class action. The data in this study were obtained from the results of validation, test results, observation of teacher and student activity, and interview result, then apply data triangulation and theory to check the validity of data. The results showed an increase in fluency and elaboration in students. This means that a modified free inquiry model can help improve students’ fluency and elaboration in trigonometric learning. The results are supported by the observation of teacher and student activity that is in accordance with the lesson plan and also the result of the interview which get positive response from the students.

Abstrak:

Peneliti memilih model pembelajaran modified free inquiry untuk membantu meningkatkan fluency dan elaboration siswa. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penerapan modified free inquiry yang dapat meningkatkan fluency dan elaboration berpikir siswa pada materi trigonometri. Metode penelitian pada penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif dan jenis penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas. Data pada penelitian ini diperoleh dari hasil validasi, hasil tes, hasil observasi aktivitas guru dan siswa, dan hasil wawancara, kemudian menerapkan triangulasi data dan teori untuk pengecekan keabsahan data. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan fluency dan elaboration pada siswa. Hal ini berarti model pembelajaran modified free inquiry dapat membantu meningkatkan fluency dan elaboration siswa dalam belajar trigonometri. Hasil tersebut didukung dengan hasil observasi aktivitas guru dan siswa yang sudah sesuai dengan rencana pembelajaran dan juga hasil wawancara yang memperoleh respon positif dari siswa.

References

ARC (The Academic Resource Center). 2009. How Do I Write an Introduction and Conclusion? At Wheeling Jesuit University

Casella, G. and R. L. Berger. 2001. Hypothesis Testing: Methodology and Limitations. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences

DeVries, Rheta. 2003. What is Constructivist about Constructivist Education?

Duckworth, Eleanor. 2009. Helping Students Get to Where Ideas Can Find Them. The City College: New York

FIP-UPI. 2009. Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian IV: Pendidikan Lintas Bidang. Bandung: IMTIMA

Hudojo, Herman. 1988. Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan

Khanafiyah, S & Ani Rusilowati. 2010. Penerapan Pendekatan Modified Free Inquiry Sebagai Upaya Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa Calon Guru dalam Mengembangkan Jenis Eksperimen dan Pemahaman Terhadap Materi Fisika. 13 (2), E7-E14. 2010. Berkala Fisika

Lai, M & Sara Murray. 2012. Teaching with Procedural Variation: a Chinese Way of Promoting Deep Understanding of Mathematics. Australia: Charles Sturt University

Leone, Peter. Michael Wilson dan Candace Mulcahy. 2010. Strategy Guide Making it Count: Strategies for Improving Mathematics Instruction for Students in Short Term Facilities. The Academic Resource Center: Washington, D.C

Moleong, Lexy J. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Penerbit PT Remaja Rosdakarya Offset

Munandar, U. 2009. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta

Nugroho, Ikhlasul Ardi. 2016. Pendekatan Ilmiah dalam Pembelajaran Lintas Kurikulum di Sekolah Dasar. Ikhlasul Workshop

Nurhadi, Yasin. B, Senduk A.G. (2004). Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Penerbit UM Press

Ruseffendi, E.T. 1979. Seri Pengajaran Matematika Modern untuk Orang tua Murid, Guru dan SPG. Bandung: Tarsito

Sanjaya, Wina. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standart Proses Pendidikan. Bandung: UPI

Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Sumardyono. 2004. Karakteristik Matematika dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Depdiknas

Suriasumantri, Jujun S. 2006. Ilmu dalam Perspektif, Sebuah Kumpulan Karangan Tentang Hakekat Ilmu. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia

Sutawijaya, Akbar. 1992. Pendidikan Matematika III. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikan Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Tavalin, Fern. 2002. A Guide to Inquiry-Based Study Groups. United States Department of Education: Teacher Quality Enhancement

Tileston, Donna Walker, 2005, Ten Best Teaching Practices: How Brain Research, Learning Styles, and Standards Define Teaching Competencies, USA:Corwin Press.

Winarni, Sri. 2011. Penanaman Konsep Bilangan Desimal dengan Menggunakan Kalkulator pada Siswa Kelas IV SD Negeri No. 7 Ngulak. 1 (1). 2011. Edumatica

Downloads

Published

2017-02-28

How to Cite

Surur, A. M. . (2017). PENINGKATAN FLUENCY DAN ELABORATION DENGAN MODIFIED FREE INQUIRY. Edudeena : Journal of Islamic Religious Education, 1(1), 21–29. https://doi.org/10.30762/ed.v1i1.444

Issue

Section

Articles