PENGEMBANGAN TUTORIAL MERANCANG MULTIMEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK GURU PAI
DOI:
https://doi.org/10.30762/ed.v4i1.1950Keywords:
development, tutorial, multimedia, teacher, pengembangan, guruAbstract
Abstract: Insturctional media is a component that can not be separated from instructrional activities. One format of learning media that is applied in classroom learning activities is interactive learning multimedia (MPI). However, unfortunately the teacher's limited ability to develop it. Therefore, this research and development attempt to develop a tutorial on designing and developing learning multimedia. The method of developing this tutorial applies the stages of learning multimedia design from Lee and Owens. The subjects of this study were the teachers in Bajangan State Elementary School, Pasuruan Regency. The effectiveness of media tutorials is tested by media experts, material experts, and by media design experts. While the field testing itself is carried out by the teachers. From various tests, the tutorial media can be said to be feasible as learning media. The final form of the developed tutorial media is an excecutable (.exe) program that is packaged into compact discs.
Abstrak: Media pembelajaran merupakan komponen yang tidak dapat dipisahkan dari kegiatan pembelajaran. Salah satu format media pembelajaran yang diterapkan dalam kegiatan pembelajaran di kelas adalah multimedia pembelajaran interaktif (MPI). Namun, sayangnya keterbatasan kemampuan guru untuk mengembangkannya. Oleh karena itu, penelitian dan pengembangan ini berusaha mengembangkan suatu tutorial merancang dan mengembangkan multimedia pembelajaran. Metode pengembangan tutorial ini menerapkan tahap-tahap desain multimedia pembelajaran dari Lee dan Owens. Subjek penelitian ini adalah para guru di lingkungan SD Negeri Bajangan Kabupaten Pasuruan. Keefektifan media tutorial diuji oleh ahli media, ahli materi, dan oleh ahli desain media. Sedangkan uji lapangan sendiri dilakukan oleh para guru. Dari berbagai uji tersebut, media tutorial dapat dikatakan layak sebagai media pembelajaran. Wujud akhir dari media tutorial yang dikembangkan adalah berupa program excecutable (.exe) yang dikemas ke dalam keping compact disc.
Downloads
References
Akbar, S. (2017). Insrumen Perangkat Pembelajaran (5th ed.). Remaja Rosdakarya.
Arifin, Y., Setyosari, P., & Ulfa, S. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Sandi Morse Dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Kepramukaan Bagi Siswa Kelas V. JKTP, 1(2), 115-122.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2011). E-Learning and the Science of Instruction. Pfeiffer.
Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The Systematic Design of Instruction (8th ed.). Pearson.
Fiorella, L., & Mayer, R. E. (2016). Effects of observing the instructor draw diagrams on learning from multimedia messages. Journal of Educational Psychology, 108(4), 528-546. https://doi.org/10.1037/edu0000065
Gagne, R. M., Briggs, L. J., & Wager, W. W. (1992). Principles of Instructional Design (4th ed.). Harcourt Brace College Publishers.
Hambali, H., & Surjono, H. D. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Belajar Membaca Al-Quran Metode Qira'ati Di TPQ Raudlotut Thalibin. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 74-82.
Hardiyantari, O. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Menggunakan Teknik Dinamis pada Mata Pelajaran Produktif Teknik Komputer dan Jaringan untuk Siswa SMK Kelas X. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 77-83.
Hotimah, & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif IPA untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Materi Mikroorganisme SMP. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 201-213.
Lee, W. W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia-Based Instructional Design. Pfeiffer.
Mayer, R. E., Howarth, J. T., Kaplan, M., & Hanna, S. (2018). Applying the segmenting principle to online geography slideshow lessons. Educational Technology Research and Development, 66(3), 563-577. https://doi.org/10.1007/s11423-017-9554-x
Nazalin, & Muhtadi, A. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Pembelajaran Kimia Pada Materi Hidrokarbon untuk Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 221-236.
Pandansari, P., & Gafur, A. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Pembelajaran Desain Busana di SMK. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan Volume, 3(2), 237-248.
Putra, L. D., & Ishartiwi. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mengenal Angka dan Huruf untuk Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(2), 169-178.
Reigeluth, C. M., Beatty, B. J., & Myers, R. D. (2017). Instructional-Design Theories and Models (R. D. Myers (ed.); IV). Routledge.
Schwan, S., Dutz, S., & Dreger, F. (2018). Multimedia in the wild: Testing the validity of multimedia learning principles in an art exhibition. Learning and Instruction, 55(October), 148-157. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.10.004
Seel, N. M., Lehmann, T., Blumschein, P., & Podolskiy, O. A. (2017). Instructional Design for Learning: Theoritical Foundations (1st ed.). SensePublishers.
Widyatmojo, G., & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbentuk Game untuk Menstimulasi Aspek Kognitif dan Bahasa Anak TK. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 38-49.
Downloads
Published
Versions
- 2022-12-05 (2)
- 2020-06-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.