The Effect of Family Social Support and School Climate on Students’ Learning Motivation

Authors

  • Sri Wahyuni IAIN Kediri
  • Ana Nur Dunya Azizah Institut Agama Islam Negeri Kediri
  • Nila Zaimatus Septiana Institut Agama Islam Negeri Kediri

DOI:

https://doi.org/10.30762/ed.v6i2.561

Keywords:

Family Social Support, School Climate, Students’ Learning Motivation, Dukungan Sosial Keluarga, Iklim Sekolah, Motivasi Belajar Siswa

Abstract

Abstract: This study is intended 1) to determine the effect of family social support on students’ motivation to learn Islamic education, 2) to determine the effect of school climate on students’ motivation to learn Islamic education, 3) to find out the effect of family social support and school climate on students’ motivation to learn Islamic education. This study uses a quantitative approach through correlation research design. The subject of this study is the eighth grade students of SMP Negeri 1 Ngadiluwih. The sample used is 175 students using simple random sampling technique. The data are analyzed by using simple and multiple linier regression analysis. The results of the study show that 1) there is an influence of family social support on student motivation to learn Islamic education which has an effect of 18.2 percent, and the remaining 81.8 percent is influenced by other factors; 2) there is an influence of school climate on students’ motivation to learn Islamic education which has an effect of 17.4 percent, and the remaining 82.6 percent is influenced by other factors; 3) there is an influence of family social support and school climate on students’ motivation to learn Islamic education which has an effect of 23.2 percent, and the remaining 76.8 percent is influenced by other factors.

Abstrak: Penelitian ini dimaksudkan 1) untuk mengetahui pengaruh dukungan sosial keluarga terhadap motivasi belajar pendidikan agama Islam, 2) untuk mengetahui pengaruh iklim sekolah terhadap motivasi belajar pendidikan agama Islam. 3) untuk mengetahui pengaruh dukungan sosial keluarga dan iklim sekolah terhadap motivasi belajar pendidikan agama Islam. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif desain korelasi. Subjek penelitian ini siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Ngadiluwih. Sampel yang digunakan berjumlah 175 siswa menggunakan teknik simple random sampling. Analisis data menggunakan analisis regresi linier sederhana dan berganda. Hasil penelitian menunjukkan 1) ada pengaruh dukungan sosial keluarga terhadap motivasi belajar pendidikan agama Islam yang berpengaruh sebesar 18,2 persen dan sisanya yaitu 81,8 persen dipengaruhi faktor lain; 2) ada pengaruh iklim sekolah terhadap motivasi belajar pendidikan agama Islam yang berpengaruh sebesar 17,4 persen dan sisanya yaitu 82,6 persen dipengaruhi faktor lain; 3) ada pengaruh dukungan sosial keluarga dan iklim sekolah terhadap motivasi belajar pendidikan agama Islam yang berpengaruh sebesar 23,2 persen dan sisanya yaitu 76,8 persen dipengaruhi faktor lain.

References

Aristya, D. N., & Rahayu, A. (2018). Hubungan Dukungan Sosial dan Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri Remaja Kelas X SMA Angkasa 1 Jakarta. Ikraith- Humaniora, 2(2), 75-81.

Cohen, J., Mccabe, E. M., Michelli, N. M., & Pickeral, T. (t.t.). School Climate: Research, Policy,Practice, and Teacher Education,” Teachers College Record. 111, 1, 180-213.

Dimyati & Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta.

Dwiyanti, N., & Ediati, A. (2020). Hubungan Antara Dukungan Sosial Keluarga Dengan Motivasi Belajar Siswa SMA N 1 Batangan Kabupaten Pati. Jurnal Empati, 7(2), 259-265.

Emerelda, G. N., & Kristiana, I. F. (2017). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua dengan Motivasi Belajar pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Empati, 7(3), 154-159.

Ferdianto, K. & Mudjiran. (2019). Hubungan antara Iklim Sekolah dengan Motivasi Belajar Siswa SMP S PSM Bukuttinggi. Jurnal Riset Psikologi, 2019(2), 1-11.

Hamidah. (2020). Pengaruh Iklim Sekolah terhadap Motivasi Belajar Siswa di SMAN 1 Tirtayasa. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Irwan. (2016). Iklim Sekolah Di SMKN 1 Papalang Kabupaten Mamuju. Jurnal Elektika, 4(1), 56-62.

Petri, H. L., & Govern, J. M. (2013). Motivation: Theory, Research, and Application 6 Edition. Wadsworth Cengage Learning.

Prasetyo, K. B., & Rahmasari, D. (2016). Hubungan Antara Dukungan Sosial Keluarga Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa. Jurnal Penelitian Psikologi, 7(1), 1- 9.

Salahuddin, Akos, M., & Hermawan, A. (2018). Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Sumber Daya Manusia dan Sarana Prasarana di MTsN Banjar Selatan 2 Kota Banjarmasin. Jurnal Ilmu Administrasi dan Manajemen, 2(1), 1-13.

Santrock, J. W. (2011). Educational Psychology. McGraw-Hill Education.

Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2011). Healty Psycologogy: Biopsychosocial Interactions.

Jhon Willey & Sons, Inc.

Smet, B. (1994). Psikologi Kesehatan. Grasindo.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Sukirman. (2011). Perananan Bimbingan Guru dan Motivasi Belajar dalam Rangka

Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Metro Tahun 2010.

Guidena, 1(1), 23-35.

Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Uno, H. B. (2008). Teori Motivasi & Pengukurannya ( Analisis Dibidang Pendidikan). Bumi Aksara.

Yulia, S. (2018). Pengaruh Dukungan Sosial Keluarga terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKN di SMK Negeri 1 Indralaya Utara. Universitas Sriwijaya.

Zulhafizah, Atmazaki, & Syahrul R. (2013). Kontribusi Sikap dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pembelajaran, 1(2), 13-26.

Downloads

Published

2022-12-15

How to Cite

Wahyuni, S., Azizah, A. N. D., & Septiana, N. Z. (2022). The Effect of Family Social Support and School Climate on Students’ Learning Motivation. Edudeena : Journal of Islamic Religious Education, 6(2), 102–116. https://doi.org/10.30762/ed.v6i2.561

Issue

Section

Articles