The Implementation of Spiritual Education through Boarding Education Program at State High School in South Sumatera

Authors

  • Muhamad Takrip Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.30762/ed.v7i2.1242

Keywords:

spriritual education, boarding education, state high school

Abstract

Abstract: Spiritual education plays a central role in the holistic development of learners. The focus isn't solely on the intellectual aspect but also encompasses moral development, spiritual values, and wisdom in daily life. This research aims to comprehend the implementation of spiritual education for students through the Boarding Education program at State High School (SMAN) in South Sumatera. It falls under qualitative research, utilizing a case study approach. Data collection methods involve observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques employ qualitative data analysis in three stages: data reduction, data display, and conclusion drawing. The research findings indicate that the Boarding Education program in South Sumatera’s SMAN follows the concept of nine house systems: dolphin, dove, eagle, hornbill, Komodo dragon, lion, manta ray, rhinoceros, and shark. Each house is overseen by 4-5 house coordinators. There are three activities within this spiritual program: Quran recitation, Quran memorization, and Islamic discussions. Several Islamic practices are instilled to support the success of this program, such as congregational prayers, a seven-minute lecture after Maghrib prayers, and nurturing character traits within the students.

Abstrak: Pendidikan rohani memegang peran sentral dalam pengembangan peserta didik secara holistik. Titik fokus tidak hanya ada pada aspek intelektual saja tetapi juga pada perkembangan moral, nilai-nilai spiritual, dan kebijaksanaan dalam kehidupan sehari-hari. Penelitian ini bertujuan untuk memahami bentuk implementasi pendidikan rohani bagi peserta didik melalui program Boarding Education di SMAN Sumatera Selatan. Penelitian ini termasuk kedalam jenis penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Metode pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisa data menggunakan analisa data kualitatif dengan tiga tahapan, yakni reduksi data, paparan data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menyebutkan bahwa program Boarding Education yang ada di SMAN Sumatera Selatan ini menggunakan konsep sembilan sistem rumah, yakni lumba-lumba, merpati, elang, rangkong, komodo, singa, mantaray, badak dan hiu. Masing-masing rumah ini dikawal oleh 4-5 house coordinator. Ada tiga kegiatan dalam program kerohanian ini, yakni khotmil quran, tahsin tahfidz al-quran dan diskusi keislaman. Beberapa pembiasaan-pembiasaan islami dilakukan guna mendukung keberhasilan program ini, seperti gerakan sholat berjamaah, kuliah tujuh menit setelah sholat maghrib, serta penanaman sikap-sikap berkarakter yang ada pada diri peserta didik.

References

Al-, A. P., Ulfa, R. A., Arifi, A., Islam, U., Sunan, N., & Yogyakarta, K. (2017). Aktualisasi Pendidikan Al- Habit-Forming pada Anak Usia Dini di TK Al-Kautsar Durisawo Ponorogo. 3(1), 65–82.

Al-Azwi, N. M., & Rohmah, S. (1970). Pengaruh Kompetensi Spiritual terhadap Kedisiplinan Siswa di Lingkungan Sekolah. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(02), 189–201. https://doi.org/10.37542/iq.v2i02.32

Alhamuddin, & Adwiyah, R. (2018). Developing Al-Qur’an Instruction Model Through 3A (Ajari Aku Al-Qur'an or Please Teach Me Al-Qur'an) to Improve Student's Ability in Reading Al-Qur'an at Bandung Islamic University. International Journal of Education, 10(2), 95–100.

Alimuddin. (2019). Ilmu dan Agama (Kajian Pemikiran Pendidikan Prof. Dr. M. Nasir Budiman, MA). Journal Od Education Science (JES), 5(1), 42–56.

As-Tsauri, M. S., & Erihadiana, M. (2022). Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah Berasrama. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 43–49. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.43400

Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif& Desain Riset: Memilih di Antara Lima Pendekatan. Pustaka Pelajar.

Darimis. (2016). REM-BEKAS (REVOLUSI MENTAL BERBASIS KONSELING SPRITUAL TEISTIK): Upaya Membangun Generasi Berkarakter FAST (Fathonah, Amanah, Siddiq, dan Tabligh). Ta’dib, 18(1), 47. https://doi.org/10.31958/jt.v18i1.277

Dodi, L. (2018). Nilai Spiritualitas Sayyed Hossein Nasr dalam Manajemen Pendidikan Islam. Website: Journal.unipdu, 4(1), 2503–3506.

Gunawan, A., Supriadi, I., & Wisnu, M. (2020). Menyingkap Rahasia Surat al-Fatihah. Madinatul Qur’an: Jurnal Ilmu Al-Qur'an Dan Tafsir, 1(1), 87–98.

Hidayat, M. A. (2017). Hubungan Kebiasaan Membaca Al-Qur’an dengan Pembentukan Karakter Agama Islam Siswa Kelas Xi Madrasah Aliyah Negeri 2 Model Medan. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 9(2), 52–62. https://doi.org/10.30596/intiqad.v9i2.1382

Ishomuddin, A. (2020). Kontribusi Pendidikan Pesantren dalam Membentuk Intelektualitas dan Spiritualitas Santri. Jurnal Pemikiran Dan Ilmu Keislaman, 3(2), 5.

Jayadi, I. (2022). Pemanfaatan Waktu Luang Asrama Putra untuk Mengaji di Pondok Pesantren Darul Kamal. At-Tadbir, 2(2), 1–9.

Khoiruman. (2019). Aspek Ibadah, Latihan Spiritual dan Ajaran Moral. El-Afkar, 8(1), 39–60.

Khotimah, H. (2021). Teknik Membaca al-Quran melalui Drilling dan Pembiasaan (Studi Kasus di MI al-Irsyad al-Islamiyyah). Edudeena, 5(2), 125–135.

Khotimah, H., Latipun, L., & Haris, A. (2022). Al-Qur’an Literacy Model in Indonesian Islamic Universities (Case Study at IAIN Kediri, East Java). Salam International Journal of Islamic Education, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.22219/sinjie.v1i1.20992

Khotimah, H., & Suci, D. N. (2022). Special Competence for Preschool Teacher in 5.0 Era. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 13(2).

Mardhiah, A. (2018). Spritualitas Pendidik Pengaruhnya Terhadap Karakter Anak Di Sekolah Dasar Islam Terpadu Banda Aceh. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(2), 383. https://doi.org/10.22373/jm.v8i2.3306

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (Second edition). SAGE Publications Inc.

Moleong, L. J. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Mukodi. (2018). Tela ’ Ah Filosofis Arti Pendidikan Dan Faktor-Faktor Pendidikan Dalam Ilmu Pendidikan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 10(2), h 1468–1476.

Najihaturrohmah, & Juhji. (2017). Implementasi Program Boarding School Dalam Pembentukan Boarding School Pandeglang. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(02), 210.

Ngewa, H. M. (2019). Peran Orang Tua dalam Pengasuhan Anak. Ya Bunayya, 1(1), 96–115.

Reskiawan, M. M. N., & Agustang, A. (2021). Sistem Sekolah Berasrama (Boarding School) Dalam Membentuk Karakter Disiplin Di Man 1 Kolaka. Pinisi Journal of Sociology Education Review, 1(2), 127.

Saihu. (2020). Peran Hafalan Alquran (Juz ’amma) (Studi tentang korelasi antara Menghafal al-Quran dengan Hasil Belajar al-quran Hadis di SDIT Al-Musyarrofah Jakarta ). Kordinat, XIX(1), 53–74.

Saputri, J. H., Iswati, I., & Cahyono, H. (2022). Pengaruh Pengembangan Kecerdasan Spiritual Terhadap Disiplin Peserta Didik Di Smk Muhammadiyah 1 Metro Lampung. PROFETIK: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Agama Islam, 2(2), 35–41. https://doi.org/10.24127/profetik.v2i2.2224

Sari, N. K. (2020). Dinamika Perkembangan Spiritualitas dan Relevansinya Terhadap Pendidikan Islam. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 53–65. https://doi.org/10.30603/tjmpi.v8i1.735

Sinaga, S. (2020). Sekularitas Dan Spritualitas; Mencari Format Integrasi Ilmu Untuk Konstruksi Kurikulum Pendidikan Islam. WARAQAT : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(2), 20. https://doi.org/10.51590/waraqat.v4i2.88

Sulaiman, S. (2015). Faktor-faktor Determinan dalam Pendidikan (Studi tentang Makna dan Kedudukannya dalam Pendidikan). Jurnal Al-Ta’dib, 8(2), 1–17.

Syafi’AS, A. (2019). Konsep Pembelajaran Tahfidz al Qur’an Juz 30 dan Implementasinya pada Anak Usia Dini. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 6(September 2019), 278–297.

Waslah, W., & Afifudin, Q. (2021). Hubungan Tingkat Kecerdasan Spiritual Dengan Kedisiplinan Santri Dalam Menjalankan Peraturan Pondok Pesantren Al-Masruriyyah Tebuireng Diwek Jombang. DINAMIKA : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keislaman, 6(1), 1–18. https://doi.org/10.32764/dinamika.v6i1.1314

Wiratih, R. B., & Setyawan, I. (2014). Hubungan antara Kecerdasan Sspiritual dengan Disiplin Sekolah pada Siswa Sekolah Menengah Pertama Islam. Empati: Jurnal Karya Ilmiah UNDIP, 1(1).

Yusup, A., & Suresman, E. (2019). Model Pembinaan Keagamaan Di Asrama Bina Siswa Sma Plus Cisarua Provinsi Jawa Barat. TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 5(2), 186. https://doi.org/10.17509/t.v5i2.16754

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Takrip, M. . (2023). The Implementation of Spiritual Education through Boarding Education Program at State High School in South Sumatera. Edudeena : Journal of Islamic Religious Education, 7(2), 150–159. https://doi.org/10.30762/ed.v7i2.1242

Issue

Section

Articles