Penerapan Metode Kisah Berbasis Colaborative Learning Dalam Pembelajaran Sejarah Peradapan Islam Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Smk Negeri 1 Cibadak
Keywords:
History of Islamic Civilization, Story Method, Collaborative LearningAbstract
Abstract: Material on the History of Islamic Civilization is less interesting material for students, because the material studied is an event that has occurred and is memorized. Learning will be boring if the teacher teaches in conventional ways such as lectures. This results in low student learning outcomes. Therefore, teachers need to look for interesting alternative methods such as story methods based on collaborative learning. The research aims to find out how the implementation of the story method based on collaborative learning improves student learning outcomes at SMK Negeri 1 Cibadak. The research uses the Classroom Action Research (PTK) method. The research subjects were 34 students in class X B4. The research results show that the story method based on collaborative learning can improve student learning outcomes after being carried out in 3 cycles. At the reflection stage, it was concluded that the main thing that must be considered in implementing the method is the role of the teacher in assisting when discussing and preparing the story to be presented. The story method based on collaborative learning is a fun and interesting method for students. This method can improve students' cognitive, affective and psychomotor skills and can improve students' collaboration and communication skills.
Abstrak: Materi Sejarah Peradapan Islam menjadi materi yang kurang menarik bagi siswa, karena materi yang dipelajari adalah suatu peristiwa yang telah terjadi dan bersifat hafalan. Pembelajaran akan membosankan jika guru mengajar dengan cara konvensional seperti ceramah. Hal tersebut berakibat pada rendahnya hasil belajar siswa. Oleh karena itu guru perlu mencari alternative metode yang menarik seperti metode kisah berbasis collaborative learning. Penelitian bertujuan untuk mengetahui bagaimana implementasi metode kisah berbasis collaborative learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa di SMK Negeri 1 Cibadak. Penelitian menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian adalah siswa kelas X B4 yang berjumlah sebanyak 34 siswa. Hasil penelitian menunjukan metode kisah berbasis collaborative learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa setelah dilakukan dalam 3 siklus. Pada tahap refleksi disimpulkan bahwa hal utama yang harus diperhatikan dalam pelaksanaan metode adalah peran guru dalam pendampingan saat berdiskusi dan menyiapkan kisah yang akan dipresentasikan. Metode kisah berbasis collaborative learning merupakan metode yang menyenangkan dan menarik bagi siswa. Metode ini dapat meningkatkan kemampuan kognitif, afektif, psikomotorik serta dapat meningkatkan ketrampilan bekerjasama dan komunikasi siswa.
Downloads
References
Arsyad, J. (2017). Metode Kisah Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam Kontemporer. TAZKIYA:Jurnal Pendidikan Islam, 1, 1–16.
Azizeh, S. N. (2021). Siti Nur Azizeh 88. Metode Kisah Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Kemampuan Bercerita Pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Ibtidaiyah SitiAl-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 7(1), 88–114.
Fahmi, F. F. Al, Hasim, Firdiyani, F., & Haromaini, A. (2022). Efektivitas Metode Kisah dalam Pembelajaran Sejarah Peradaban Islam. Islamika (Jurnal Agama, Pendidikan Dan Sosial Budaya), 16(2), 1–10.
Ghavifekr, S. (2020). Collaborative learning : a Key To Enhance Students ’ Social Interaction. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 8(October), 9–21.
Hafizhoh, Q., & Nahriyah, S. (2021). Penggunaan Metode Berkisah Terhadap Efektivitas Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas VIII D MTs Daarul Uluum PUI Majalengka. Al-Mau’izhoh, 3(2), 34. https://doi.org/10.31949/am.v3i2.3719
Hatmiah. (2023). Metode Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah Tsanawiyah Nurhidayah Hantakan Kabupaten Hulu Sungai Tengah. Adiba: Journal of Education, 3(1), 48–54.
Ishak, I. (2021). Karakteristik Pendidikan Agama Islam. Fitua: Jurnal Studi Islam, 2(2), 167–178.
Lestari, S. (2023). Metode Kisah Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 1349–1358. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&as_ylo=2022&q=Metode+Kisah+Dalam+Pembelajaran+Pendidikan+Islam+jurnal+pendidikan+dan+konseling&btnG=
Makmara. T. (2009). Tuturan persuasif wiraniaga dalam Berbahasa Indonesia: Kajian etnografi komunikasi. (Unpublished master’s thesis) Universitas Negeri Malang, Malang, Indonesia.
Pujiati, A. (2022). Exploring The Connection Between Collaborative learning and Students’ Critical Thingking and Social Adaption Skills. In International Collaboration Book Chapter (Vol. 9, pp. 108–125).
Scheinin, P. (2009). Using student assessment to improve teaching and educational policy. In M. O'Keefe, E. Webb, & K. Hoad (Eds.), Assessment and student learning: Collecting, interpreting and using data to inform teaching (pp. 12-14). Melbourne, Australia: Australian Council for Educational Research.
Sidgi, D. L. F. S. (2022). The Benefits of using Collaborative learning Strategy in Higher Education. International Journal of English Literature and Social Sciences, 7(6), 217–224. https://doi.org/10.22161/ijels.76.31
van Leeuwen, A., & Janssen, J. (2019). A systematic review of teacher guidance during collaborative learning in primary and secondary education. Educational Research Review, 27(February), 71–89. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.02.001
Zuhri. (2023). A s - S A B I Q U N. Penerapan Metode Kisah Pada Pembelajaran Pai Di Sdn 08 Surau Gadang Padang, 5(4), 993–1004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Asep Abdul Wachid Hasyi, Noer Hidayah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.