Revealing the Karomah and Contributions of Kyai Basyirun: A Study of Oral Literature and Social Transformation in Malang

Authors

  • Nadia Nabila Universitas Al-Qolam
  • Kholiq Kholiq Universitas Al-Qolam

DOI:

https://doi.org/10.30762/ed.v8i2.3764

Keywords:

Karomah, Kyai Basyirun

Abstract

Abstract: This research is motivated by two things, namely the existence of oral literature studies which are starting to erode, especially in the Karangsuko Malang community and the existence of documentation of the life history of Kyai Basyirun, a cleric who had extraordinary karomah. This research aims to reveal the character that Kyai Basyirun has and his work towards the people of Karangsuko Malang. The research method uses descriptive qualitative with pragmatic research type. Data collection techniques use interviews and documentation. The data analysis technique uses inductive data analysis. The research results show that Kyai Basyirun has a Karomah that can be reached by the five human senses. All of this can be witnessed by those closest to him so that mystical things can be proven by existing witnesses. His contribution to society was enormous and was able to bring about significant change for the better. In reviewing Islamic Studies, Karomah Kyai Basyirun is able to cover six fields, namely the fields of Sufism, Islamic Theology, Social Religious Affairs, Islamic Epistemology, Fiqh, and Education and Culture.

Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh dua hal, yakni keberadaan kajian sastra lisan yang mulai terkikis khususnya di masyarakat Karangsuko Malang dan keberadaan dokumentasi riwayat kehidupan Kyai Basyirun, seorang ulama yang memiliki karomah yang luar biasa. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap karomah yang dimiliki Kyai Basyirun dan kiprah beliau kepada masyarakat Karangsuko Malang. Metode penelitian menggunakan Kualitatif Deskriptif dengan jenis penelitian pragmatis. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan analisis data induktif. Hasil penelitian menyebutkan bahwa Kyai Basyirun memiliki Karomah yang dapat dijangkau oleh panca indra manusia. Kesemua ini bisa disaksikan oleh orang-orang terdekatnya sehingga hal-hal yang bersifat mistik mampu dibuktikan oleh saksi yang ada. Kiprah beliau pada masyarakat sangatlah besar dan mampu membawa perubahan kearah yang lebih baik secara signifikan. Dalam tinjauan Studi Islam, Karomah Kyai Basyirun mampu mencakup enam bidang, yakni bidang Tasawuf, Teologi Islam, Sosial Keagamaan, Epistemology Keislaman, Fiqih, serta Pendidikan dan Kebudayaan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah, F. R. (2022). Tasawuf Wujudiyah. TAJDID: Jurnal Ilmu Keislaman dan Ushuludin, 21(2), 327–355.

Alifuddin, M., Udu, S., & Anhusadar, L. (2022). Pendidikan Berbasis Sastra Lisan (Lukisan Analitik atas Nilai Paedagogi dalam Folklor Orang Wakatob) (Education Based on Oral Literature (An Analytical Description of Pedagogical Values in Wakatobi People Folklore)). Kandai, 18(2), 207. https://doi.org/10.26499/jk.v18i2.2599

Aminullah, M. (2017). Hubungan Pendidikan dan Kebudayaan. 2829 Jurnal EMBA, 5(2), 2829–2838.

Ansori, & Abu Khaer. (2023). Modalitas Kepemimpinan Kiai dalam Membentuk Ummatan Wasathan (Ummat Moderat). Aafiyah : Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(1), 09–37. https://edujavare.com/index.php/Aafiyah/article/view/2%0Ahttps://edujavare.com/index.php/Aafiyah/article/download/2/2

Atmaja, M. A. R., & Mutia, T. (2024). Memayu Hayuning Bawana : Implementasi Nilai Luhur Kebudayaan Jawa sebagai Gaya Hidup Ramah Lingkungan dalam Perspektif Masyarakat Desa Bajulan Nganjuk. Geography: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 12(2), 880–893.

Badruzaman, D. (2018). Perkembangan Paradigma Epistemologi dalam Filsafat Islam. Jurnal Kaca Jurusan Ushuluddin STAI Al Fithrah, 3(2), 91–102.

Cholil, A. M. (2018). SULŪK MUHAMMAD KHOLIL BANGKALAN. 4, 155–178.

Fauzi, M. L. (2012). The Roles of Kyai and Pesantren in Preserving Islamic Tradition and Negotiating Modernity Muhammad Latif Fauzi IAIN Surakarta - Indonesia. Journal of Indonesia Islam, 06(01), 125–144.

Firmanda, G. E., Effendy, C., & Priyadi, A. T. (2018). Struktur dan Fungsi Sastra Lisan Masyarakat Senganan Kecamatan Sekadau Hilir Kabupaten Sekadau. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(3), 1–10.

Fuadi, M. A., & Ibrahim, R. (2020). Implementasi Tasawuf Syekh Abdul Qadir al-Jailani dalam Majelis Manakib Al Barokah Ponorogo. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 15(02), 215–228. https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i02.576

Habib, Z. (2018). Kyai Kampung, Islamisme, dan Ketahanan Budaya Lokal (Pandangan Kyai Abdullah Faishol tentang Ketahanan Budaya dan Visi NU Sukoharjo). Jurnal SMaRT, 04(02), 161–178.

Hamid. (2019). Jejak Dan Kiprah Ulama Pinrang Awal Abad XX. Al-Qalam, 25(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31969/alq.v25i2.722

Harahap, A. S. (2021). Epistemologi:Teori, Konsep dan Sumber-Sumber Ilmu dalam Tradisi Islam. Dakwatul Islam, 5(1), 13–30. https://doi.org/10.46781/dakwatulislam.v5i1.204

Karim, A. (2017). Karamah dalam Pandangan Tasawuf. Esoterik, 3(2), 258. https://doi.org/10.21043/esoterik.v3i2.4168

Karomah, P., & Wali, P. (2022). Secercah Tinta (2012). 2012, 2022–2025.

Khotimah, H. (2022). Tasawuf Education Concept in the Text of Shoalawat Wahidiyah based on al-Ghazali’s Theory. Esoterik: Jurnal Akhlak Dan Tasawuf, 6(1). https://doi.org/10.21043

Malik, M. I. (2023). Peran Kiai sebagai Tokoh Sentral dalam Masyarakat Desa Tieng Kejajar Wonosobo. QuranicEdu: Journal of Islamic Education, 2(2), 211–212. file:///C:/Users/PAK DEKAN/Downloads/355-Article Text-1561-1-10-20230228.pdf

Muniri. (2018). Mbah Kholil Bangkalan: Titik Simpul Relasi Ulama Madura, Nusantara dan Haramain. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, Series 1, 252–260. http://proceedings.kopertais4.or.id/index.php/ancoms/article/view/127

Musman, A. (2021). Sunan Bonang Wali Keramat. Araska.

Muthalib, & Khairuddin. (2023). Nasihat Kyai Zaini Jambi Meliputi Ruang dan Waktu Sepanjang Zaman. Jurnal Edukasi, 9(2), 112–127.

Muzayanah, F. (2021). Integrasi Konsep Tasawuf - Syariat Syaikh Abdul Qodir Al - Jailani (Qutubul Auliya). Mozaik Islam Nusantara, 7(1), 1–28. https://doi.org/10.47776/mozaic.v7i

Rozikan, M. (2021). Pelayanan Konseling Religius Kyai Kampung pada Masyarakat Modern. Proceeding International Conference on Islamic Educational Guidance and Counseling, December, 207–217.

Ryolita, W. P., & Nurhayani, O. P. (2019). Transformasi Sendratari Legenda Kamandaka dalam Upaya Melestarikan Kebudayaan Banyumas. Bahasa Dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pengajarannya, 47(2), 140–146. http://journal2.um.ac.id/index.php/jbs/article/view/9201

Sekti, G., & Dwi, W. E. (2024). Mistikisme Kiai dalam Cerpen Kiai Genggong karya Moh . Wan Anwar ( Kajian Realisme Magis ) kedamaian dan kemajuan bangsa . Masyarakat Indonesia telah membuktikan bahwa kehidupan masyarakatnya . Salah satu tradisi khas dalam Islam di Indonesia adalah. 6(2), 128–145.

Syafaah, A. (2017). Menelusuri Jejak dan Kiprah Kiai Kholil Al-Bangkalani. Jurnal Tamaddun : Jurnal Sejarah Dan Kebudayaan Islam, 5(1), 22–39. https://doi.org/10.24235/tamaddun.v5i1.1964

Syaifudin Zuhri, & Moh. Ahsan Shohifur Rizal. (2022). Analisis Fungsi dalam Sastra Lisan Penamaan Desa Bantur Kecamatan Bantur Kabupaten Malang (Tinjauan Sastra Lisan). Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(2), 889–900. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i2.2140

Wahyuddin. (2021). Hubungan Ilmu Fiqih Dengan Ilmu Pengetahuan Lainnya. Jurnal Pendidikan Kreatif, 2(2), 57–68. https://doi.org/10.24252/jpk.v2i2.31611

Waruwu, M., & Magister. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 99–113. https://doi.org/10.36706/jbti.v9i2.18333

Widyastuti, M. (2021). Peran Kebudayaan Dalam Dunia Pendidikan The Role of Culture in the World of Education. JAGADDHITA: Jurnal Kebhinnekaan Dan Wawasan Kebangsaan, 1(1), 54–64. https://doi.org/10.30998/jagaddhita.v1i1.810

Zakariya, A. (2017). Al-Qur’an dan Teologi (Studi Perspektif Sarjana Muslim tentang Sifat Allah). Al-Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Quran Dan Tafsir, 1(1), 169–197. https://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/alt/article/download/174/172

Zakiah, Z., & Hakim, A. (2016). Wali Dan Karamah Amang Gaga di Desa Ujung Baru, Kecamatan Bati-Bati, Kabupaten Tanah Laut. Jurnal Studia Insania, 4(2), 147. https://doi.org/10.18592/jsi.v4i2.1127

Zuhri, S., & Rizal, M. A. S. (2022). Karomah Kh. Lathifi Baidhowi di Desa Sukosari Kecamatan Gondanglegi Kabupaten Malang. Jurnal Tradisi Lisan Nusantara, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.51817/jtln.v2i1.154

Published

2025-01-16

How to Cite

Nabila, N., & Kholiq, K. (2025). Revealing the Karomah and Contributions of Kyai Basyirun: A Study of Oral Literature and Social Transformation in Malang. Edudeena : Journal of Islamic Religious Education, 8(2). https://doi.org/10.30762/ed.v8i2.3764

Issue

Section

Articles