The Integration of Digital Technology in Al-Qur'an Hadith Subject: A Study on Instructional Design Creativity at MTsN 2 Kota Kediri
DOI:
https://doi.org/10.30762/ed.v8i2.3947Keywords:
digital technology, learning models, teacher creativity, al-qur'an hadith subject, integrating digital technologyAbstract
Abstract: This research aims to explore the creativity of Al-Qur'an Hadith subject teachers in integrating digital technology in the classroom. The concept used is a collaborative learning model with varied IT-based learning media innovations. The research approach uses qualitative field research with a case study type. The methods used to collect data in this research were semi-structured interviews, non-participant observation and documentation. The research results show that the Al-Qur'an Hadith subject teacher at MTsN 2 Kediri has very good creativity. The teacher begins the presentation of the material with a lecture as an introduction and giving trigger questions, followed by a Jigsaw model discussion process and an assignment to make a poster as a Project Based Learning application, followed by clarification and confirmation from the teacher with Canva-based presentation slides displayed on the projector and playing learning videos from YouTube via Smart TV. The instructional design for Al-Qur'an Hadith subjects is based on lesson plans according to KI and KD, combining Jigsaw and Project Based Learning methods, and translating a strong belief in innovation.
Downloads
References
Akib, M. (2021). Beberapa Pandangan Tentang Guru Sebagai Pendidik. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 19(1), 15–33. https://doi.org/10.24252/lp.2007v10n1a2
Aniqoh, S., Ma’arif, M. A., & Kartiko, A. (2021). Kreativitas Guru Al Qur’an Hadist Dalam Mendesain Model Pembelajaran Berbasis Literasi Digital Dalam Masa Pandemi. Center Of Education Journal (CEJou), 2(02), 30–42.
Arianti. (2018). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika Jurnal Kependidikan, 12(2), 6.
Azizah, F. W., & Widiyati, E. (2023). Analisis Kreativitas Guru dalam Memanfaatkan Teknologi Digital di MIN 3 Jombang. Jurnal El-Bidayah, 5(2), 183–196.
Dewantara, A. H., B., A., & Harnida, H. (2020). Kreativitas Guru dalam Memanfaatkan Media Berbasis IT ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Al-Gurfah : Journal of Primary Education, 1(1), 15–28.
Fiantika, F. R., Wasil, M., Jumiyati, S. R. I., Honesti, L., Wahyuni, S. R. I., Mouw, E., Mashudi, I., Hasanah, N. U. R., Maharani, A., Ambarwati, K., Noflidaputri, R., & Waris, L. (2022). Metodologi penelitian kualitatif. PT. Global Eksekutif Teknologi.
Fitriyani, Y., Supriatna, N., & Sari, M. Z. (2021a). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(1), 97. https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.3462
Fitriyani, Y., Supriatna, N., & Sari, M. Z. (2021b). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, 7(1), 97–109.
Hidayat, H., Nurfadilah, A., Khoerussaadah, E., & Fauziyyah, N. (2021). Meningkatkan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Anak Usia Dini di Era Digital. Jurnal Pendidikan Anak, 10(2), 97–103. https://doi.org/10.21831/jpa.v10i2.37063
Lailan, A. (2024). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 3(7), 3257–3262. https://doi.org/10.55681/sentri.v3i7.3115
Mamik. (2014). Metodologi Kualitatif. Zifatama Publisher.
Marlinawati, R., Gustini, T., & Nanang, H. (2024). Peningkatan Kreativitas Guru Berbasis literasi Teknologi dan Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan: Kajian Dan Implementasi, 6(3), 75–88.
Masruri, E. M. H., & Misbah, M. (2023). Studi Literatur: Efektivitas Penerapan Project Based Learning (PjBL) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Tingkat Sekolah Menengah Atas. Jurnal Kependidikan, 11(2), 301–317.
Muadzin, A. M. A. (2021). Konsepsi Peran Guru Sebagai Fasilitator dan Motivator Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Annaba’, 7(2), 171–186. https://doi.org/10.37286/ojs.v7i2.102
Narsa, I. M., Wulan, N., & Rosita, N. (2022). Panduan Metode Pembelajaran. Airlangga University Press.
Pentury, H. J. (2017a). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3), 265–272.
Pentury, H. J. (2017b). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Kependidikan, 4(3), 265–272.
Putri, R. A. (2023). Pengaruh Teknologi dalam Perubahan Pembelajaran di Era Digital. Journal of Computers and Digital Business, 2(3), 105–111. https://doi.org/10.56427/jcbd.v2i3.233
Rahayu, T., Hotijah, Mardiyanti, E., & Hakim, A. (2024). Kreativitas Dan Inovasi Guru Dalam Pembelajaran Berbasis Digital Dengan Media Kelas Virtual TV Sekolah Pada Anak Usia Dini di Paud Cinta Kasih Ibu. Journal Sintax Idea, 6(3), 1–15.
Rahmawati, R., Purnamasari, I., & Noviani, D. (2023). Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam di Arah Era Pembaharuan. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(4), 53–63.
Shabir, M. (2015). Kedudukan Guru sebagai Pendidik. Auladuna, 2(2), 1150–1153. https://doi.org/10.1016/S0002-9149(01)01484-9
Siska, H. Y., Iswari, Arifmiboy, & Wati, S. (2022). Pelaksanaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 03 Tanjuang Gadang Kabupaten Lima Puluh Kota. Journal of Educational Management and Strategy, 01(01), 14–20.
Srirahmawati, I. (2021). Peran Guru Sebagai Fasilitator dalam Mengasah Penalaran Matematika Siswa SDN 29 Dompu Tahun Pembelajaran 2020/2021. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(2), 114–123. https://doi.org/10.54371/ainj.v2i2.40
Sulistriani, S., Santoso, J., & Oktaviani, S. (2021). Peran Guru Sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 1(2), 57–68. https://doi.org/10.52657/jouese.v1i2.1517
Zabidi, A. (2019). Kreativitas Guru dalam Memanfaatkan Teknologi sebagai Media Pembelajaran PAI di SD Sekecamatan Bawen Kabupaten Semarang. Jurnal Inspirasi, 3(2), 128–144.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anti Khoiriyati, Sufirmansyah Sufirmansyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.