Memorizing Hijaiyah Letters for Children with Moderate Mental Retardation Using VAKT-Based Media

Authors

  • Muhammad Rois Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri
  • Choiru Umatin Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri
  • Laudria Nanda Prameswati Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri Kediri
  • Ummiy Fauziyah Laili Tadris IPA, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri Kediri
  • Novi Rosita Rahmawati Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri Kediri

DOI:

https://doi.org/10.30762/ijomer.v1i1.906

Keywords:

Hijaiyah Letters, Mental Retardation, VAKT Method

Abstract

This research aims to develop VAKT-based learning media (Visual, Audio, Kinesthetic, Tactile) for hijaiyah letters memorization of children with a moderate level of mental retardation. The research was conducted at Putera Asih Special School (SLB) Kediri. The method used was Research and Development (R&D) combined with the ADDIE model. However, this research only reached the design stage. The data were collected using interviews, observation, and questionnaires. Based on the assessment by media experts, the videos, flashcards, and plasticine developed were very feasible to use, with an average of 90,4%. Also, the material experts stated that the material in the VAKT was very suitable for use at 85%. In addition, the result of the media acceptance questionnaire calculation reached 85%. It means that the VAKT-based learning media was very suitable for use by children with moderate mental retardation to memorize hijaiyah letters at Putera Asih Special School.

References

Afriliya, S., & Widajati, W. (2014). Penggunaan Metode Visual Auditori Kinestetik Taktil (VAKT) Terhadap Pemahaman Kosa Kata Anak Autis. Jurnal Pendidikan Khusus, 2(1), 20.

Aprilia, I. D., & Lestari, P. R. (2016). Penerapan Pendekatan Multisensori Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Bacaan Shalat Pada Anak Tunarungu (Single Subject Research Pada Siswa Tunarungu Kelas VI SDLB SLB B Sukapura-Bandung). E-JUPEKhu (JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KHUSUS), vol.3(4), 10.

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. HALAQA: Islamic Education Journal, 3(1), 9.

Chaeruman, U. A. (2015). Instrumen Evaluasi Media Pembelajaran. Pusat Teknologi Informasi dan Komunikasi Pendidikan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Dewanti, S. R., Ramli, M., & Rahmawati, N. R. (2018). Pengembangan Paket Bimbingan Rasa Hormat untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(3), 365–370.

Fitriyah, H., & Wihandika, R. C. (2021). Dasar-Dasar Pengolahan Citra Digital: Warna, Segmentasi, dan Filter. UB Press. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=LoNTEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=penggabungan+warna+dasar&ots=amNQ-7BfON&sig=x4MENEIISpELbtsIxDp4tXnkSN8&redir_esc=y#v=onepage&q=penggabungan warna dasar&f=false

Hadi, H., & Agustina, S. (2016). Pengembangan Buku Ajar Geografi Desa-Kota Menggunakan Model ADDIE. Jurnal Education, vol.2(1), 6.

Hafni, N., Lutfiana, F., & Safitri, E. (2021). Implementasi Metode Multisensori untuk Meningkatkan Baca Tulis Al-Quran pada Anak Disleksia dan Autis di Sekolah Khusus Taruna Al-Quran Yogyakarta. Jurnal Mahasiswa FIAI-UII, at-Thullab, 2(2), 10.

Idawati, I. (2019). Pengggunaan Contextual Teaching Andlearning (CTL) Dengan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Kalimat Sederhana Siswa Tunagrahita SLB PGRI Kawedanan Magetan. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 3(1), 20–31. https://doi.org/10.25273/LINGUISTA.V3I1.4541

Jayanti, D. D. (2019). Pendekatan Whole Word dan Strategi VAKT untuk Mengembangkan Keterampilan Fungsional Membaca dan Menulis Permulaan pada Anak dengan Retardasi Mental Ringan. JCE (Journal of Childhood Education), vol.2(1), 20.

Julita, V. O. (2015). Efektivitas Metode VAKT Untuk Meningkatkan Hafalan Surah Al-Kautsar Bagi Anak Tunarungu. E-JUPEKhu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus), vol.4(3), 12.

Kartini, & Sujarwo. (2014). Penggunaan Media Pembelajaran Plastisin untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 20.

Kurniawati, E. (2016). Guru dan Motivasi Belajar Agama Anak Tuna Grahita. Wahana Akademika, vol.3(1), 10.

Kusumaningtyas, D. I., Kumalasani, M. P., & Deviana, T. (2019). Role of Elementary Teachers in Providing Guidance and Counseling Services at Muhammadiyah 8 Elementary School in Malang City. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 2(2), 207. https://doi.org/10.29407/ja.v2i2.12598

Maslani, & Maulana, M. R. (2018). Pembelajaran Direct Instruction Melalui Media Video Terhadap Keterampilan Praktik Shalat Berjamaah. Jurnal Perspektif, 2(1), 20.

Muhith, A., Agustina, U., Bahtiar, Y., & Afidah, N. (2020). The development of Interactive Magic Card (IMC) Based on Flash Card Review. Journal of Research on English Language Learning, 1(1), 12.

Novelia, S., & Hazizah, N. (2020). Penggunaan Video Animasi dalam Mengenal dan Membaca Huruf Hijaiyah. Jurnal Pendidikan Tambusai, vol.4(2), 12.

Oktorina, F. (2017). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Tuna Grahita Kelas VI SLB Negeri Kota Bengkulu Semester I Tahun Pelajaran 2016/2017 Pada Pembelajaran IPS melalui Penggunaan Media Gambar. At-Ta’lim, vol.16(1), 17.

Pradnyana, I. K. A., Pradnyana, I. M. A., & Suyasa, P. W. A. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif PPKN untuk Siswa Tunagrahita dengan Konsep Gamifikasi. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(2), 166–176. https://doi.org/10.23887/JPTK-UNDIKSHA.V17I2.25189

Rahayu, E. T. (2019). Keefektifan Permainan Konstruktif terhadap Kemampuan Persepsi Visual Siswa Tunagrahita Tipe Sedang Kelas VI A SDLB di SLB Negeri 2 Yogyakarta. Jurnal Widia Ortodidaktika, 8(3), 249–261. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/plb/article/viewFile/16063/15542

Rochmah, S. K., & Sa’diyah, R. (2017). Strategi Pembelajaran PAI Pada Peserta Didik Tuna Grahita Sekolah Dasar Kelas Awal Di Sekolah Dasar Luar Biasa (SDLB) Pembina Tingkat I Cilandak Lebak- Bulus Jakarta Selatan. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, vol.2(1), 20.

Salsabila, U. H., Sofia, M. N., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284–304. https://doi.org/10.24090/insania.v25i2.4221

Sari, L. P., & Sagala, A. C. D. (2015). Upaya Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini Melalui Outbound Halang Rintang di TK PGRI 38 Taman Pekunden Semarang Tahun Ajaran 2014/2015. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2 Oktober). https://doi.org/10.26877/paudia.v4i2 oktober.818

Siswanti, D. (2012). Meningkatkan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Melalui Metode Vakt Dengan Media Plastisin Bagi Anak Tunagrahita Ringan. E-JUPEKhu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus), vol.1(3), 12.

Yulis, E. (2016). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Melalui Media Gambar Simbol untuk Anak Tunagrahita Sedang. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, vol.4(3), 7.

Downloads

Published

20.12.2023

How to Cite

Rois, M. ., Umatin, C. ., Prameswati, L. N. ., Laili, U. F. ., & Rahmawati, N. R. (2023). Memorizing Hijaiyah Letters for Children with Moderate Mental Retardation Using VAKT-Based Media. Indonesian Journal of Multidisciplinary Educational Research, 1(2), 203–216. https://doi.org/10.30762/ijomer.v1i1.906

Issue

Section

Articles