Exploring Reading Comprehension and Speed: A Study of SMAN 1 Mojo Students
DOI:
https://doi.org/10.30762/ijomer.v1i1.913Keywords:
Ability, Effective Reading Speed (KEM), ReadingAbstract
The problem being analyzed during this research is dissimilarity in the effective reading ability between one student and others and the factors that affect the effective reading speed. The method used was a case study method combined with a quantitative methodology. Twenty-seven students were involved as the research subjects. The data were obtained from observation text entitled "D'topeng Museum Angkut" read by the students. The process of calculating reading time was calculated independently by the students using a stopwatch. The results showed that (1) the average reading speed of the students was in the moderate or sufficient speed category; (2) the reading speed per student was in the adequate category (250 – 350 wpm). Even three students were in the effective category (above 350 wpm); and (3) concentration was one of the factors that influenced the effective reading speed. It can be concluded that in the analysis of the effective reading speed in class XI IPS 1 at SMAN 1 MOJO, the students had a moderate or adequate reading speed.
References
Abiyanti, E. (2017). Pengaruh Keefektifan Membaca Cepat terhadap Kemampuan Menemukan Ide Pokok Paragraf. Diksatrasia : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 203. https://doi.org/10.25157/diksatrasia.v1i2.600
Amalia, F. N. (2017). Kemampuan Membaca Pemahaman Mahasiswa. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(1), Article 1. http://conference.unsri.ac.id/index.php/SNBI/article/view/502
Amalia, F. N. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Cepat Dengan Teknik Skimming. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 12(01), 31–41. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v12i01.479
Anggraeni, S. W., & Alpian, Y. (2020). Membaca Permulaan dengan Teams Games Tournament (TGT). Penerbit Qiara Media.
Ating, A. (2021). Meningkatkan Kecepatan Efektif Membaca (KEM) dengan Menggunakan Metode Klos pada Siswa Kelas XI MIPA 2 SMA Negeri 1 Sindangkasih. Jurnal Sosial Sains, 1(6), 438–448. https://doi.org/10.36418/sosains.v1i6.119
Hatmanti, G. S., Hamzah, S., & Trianto, A. (2017). Hubungan Penguasaan Kosakata Dengan Kemampuan Membaca Cepat Siswa Kelas X Ipa 6 Sma Negeri 1 Curup Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah KORPUS, 1(1), 44–51. https://doi.org/10.33369/jik.v1i1.3204
Heriadi, M. (2020). Kemampuan Membaca Efektif Siswa Kelas X SMA Negeri Kota Bengkulu. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 141. https://doi.org/10.29300/disastra.v2i2.3016
Inawati, I., & Sanjaya, M. D. (2018). Kemampuan Membaca Cepat dan Pemahaman Siswa Kelas V Sd Negeri Oku. Jurnal Bindo Sastra, 2(1), 173. https://doi.org/10.32502/jbs.v2i1.927
Jumainah, J. (2017). Kemampuan membaca cepat siswa kelas XI SMA Negeri 5 Banjarmasin. Lentera: Jurnal Pendidikan, 11(2). https://doi.org/10.33654/jpl.v13i2.412
Mahanani, T. (2018). Peningkatan Kecepatan Efektif Membaca (KEM) Siswa Kelas XI SMAN 1 Blitar Pada Mapel Bahasa Indonesia Menggunakan Metode Klos. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 2(2), 150. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v2i2.43
Merdekasari, A. (2015). Pengaruh Pelatihan Membaca Efektif terhadap Peningkatan Kecepatan Membaca dan Pemahaman Bacaan. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 1(2), Article 2.
Mukminah, M. (2021). Meningkatkan Kecepatan Efektif Membaca dengan Menggunakan Metode Klos pada Siswa Kelas X MIA-1 SMA. Jurnal Edukasi Saintifik, 1(1), Article 1.
Pamuji, D. S. (2017). Kemampuan Membaca Cepat Dengan Metode Skimming Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 3 Merlung Tahun Ajaran 2016/2017. Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.22437/pena.v7i1.4369
Pertiwi, S. A. D., & Wati, R. (2022). Maraknya Platform Sastra Cyber Berdampak terhadap Dunia Literasi di Indonesia. Literasi : Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 6(1), 17. https://doi.org/10.25157/literasi.v6i1.6689
Prasetyono, D. S. (2008). Rahasia mengajarkan gemar membaca pada anak sejak dini. Yogyakarta: Think.
Purwaningsih, S. (2020). Penggunaan SQ3R dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Cepat. Dinamika, 3(2), 74. https://doi.org/10.35194/jd.v3i2.1002
Rachmawati, U., & Madya, S. (2014). Pengembangan Webquest Sebagai Media Instruksional Membaca Siswa SMA Negeri 1 Muntilan. Jurnal Kependidikan Penelitian Inovasi Pembelajaran, 44(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jk.v44i1.2194
Ramadhani, F. (2021). Analisis Membaca Cepat Buku Ajar dan Pengaruhnya terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika di SMA Negeri 8 Banda Aceh. 5.
Tarigan, H. G. (1987). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri Kediri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.