Exploring Reading Comprehension and Speed: A Study of SMAN 1 Mojo Students

Authors

  • Nurul Dwi Lestari Tadris Bahasa Indonesia, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri
  • Syafrinnissa Azizah Tadris Bahasa Indonesia, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri
  • Siti Lailiyah Tadris Bahasa Indonesia, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri
  • Siti Yulaikha Tadris Bahasa Indonesia, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri

DOI:

https://doi.org/10.30762/ijomer.v1i1.913

Keywords:

Ability, Effective Reading Speed (KEM), Reading

Abstract

The problem being analyzed during this research is dissimilarity in the effective reading ability between one student and others and the factors that affect the effective reading speed. The method used was a case study method combined with a quantitative methodology. Twenty-seven students were involved as the research subjects. The data were obtained from observation text entitled "D'topeng Museum Angkut" read by the students. The process of calculating reading time was calculated independently by the students using a stopwatch. The results showed that (1) the average reading speed of the students was in the moderate or sufficient speed category; (2) the reading speed per student was in the adequate category (250 – 350 wpm). Even three students were in the effective category (above 350 wpm); and (3) concentration was one of the factors that influenced the effective reading speed. It can be concluded that in the analysis of the effective reading speed in class XI IPS 1 at SMAN 1 MOJO, the students had a moderate or adequate reading speed.

References

Abiyanti, E. (2017). Pengaruh Keefektifan Membaca Cepat terhadap Kemampuan Menemukan Ide Pokok Paragraf. Diksatrasia : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 203. https://doi.org/10.25157/diksatrasia.v1i2.600

Amalia, F. N. (2017). Kemampuan Membaca Pemahaman Mahasiswa. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(1), Article 1. http://conference.unsri.ac.id/index.php/SNBI/article/view/502

Amalia, F. N. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Cepat Dengan Teknik Skimming. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 12(01), 31–41. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v12i01.479

Anggraeni, S. W., & Alpian, Y. (2020). Membaca Permulaan dengan Teams Games Tournament (TGT). Penerbit Qiara Media.

Ating, A. (2021). Meningkatkan Kecepatan Efektif Membaca (KEM) dengan Menggunakan Metode Klos pada Siswa Kelas XI MIPA 2 SMA Negeri 1 Sindangkasih. Jurnal Sosial Sains, 1(6), 438–448. https://doi.org/10.36418/sosains.v1i6.119

Hatmanti, G. S., Hamzah, S., & Trianto, A. (2017). Hubungan Penguasaan Kosakata Dengan Kemampuan Membaca Cepat Siswa Kelas X Ipa 6 Sma Negeri 1 Curup Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah KORPUS, 1(1), 44–51. https://doi.org/10.33369/jik.v1i1.3204

Heriadi, M. (2020). Kemampuan Membaca Efektif Siswa Kelas X SMA Negeri Kota Bengkulu. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 141. https://doi.org/10.29300/disastra.v2i2.3016

Inawati, I., & Sanjaya, M. D. (2018). Kemampuan Membaca Cepat dan Pemahaman Siswa Kelas V Sd Negeri Oku. Jurnal Bindo Sastra, 2(1), 173. https://doi.org/10.32502/jbs.v2i1.927

Jumainah, J. (2017). Kemampuan membaca cepat siswa kelas XI SMA Negeri 5 Banjarmasin. Lentera: Jurnal Pendidikan, 11(2). https://doi.org/10.33654/jpl.v13i2.412

Mahanani, T. (2018). Peningkatan Kecepatan Efektif Membaca (KEM) Siswa Kelas XI SMAN 1 Blitar Pada Mapel Bahasa Indonesia Menggunakan Metode Klos. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 2(2), 150. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v2i2.43

Merdekasari, A. (2015). Pengaruh Pelatihan Membaca Efektif terhadap Peningkatan Kecepatan Membaca dan Pemahaman Bacaan. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 1(2), Article 2.

Mukminah, M. (2021). Meningkatkan Kecepatan Efektif Membaca dengan Menggunakan Metode Klos pada Siswa Kelas X MIA-1 SMA. Jurnal Edukasi Saintifik, 1(1), Article 1.

Pamuji, D. S. (2017). Kemampuan Membaca Cepat Dengan Metode Skimming Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 3 Merlung Tahun Ajaran 2016/2017. Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.22437/pena.v7i1.4369

Pertiwi, S. A. D., & Wati, R. (2022). Maraknya Platform Sastra Cyber Berdampak terhadap Dunia Literasi di Indonesia. Literasi : Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 6(1), 17. https://doi.org/10.25157/literasi.v6i1.6689

Prasetyono, D. S. (2008). Rahasia mengajarkan gemar membaca pada anak sejak dini. Yogyakarta: Think.

Purwaningsih, S. (2020). Penggunaan SQ3R dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Cepat. Dinamika, 3(2), 74. https://doi.org/10.35194/jd.v3i2.1002

Rachmawati, U., & Madya, S. (2014). Pengembangan Webquest Sebagai Media Instruksional Membaca Siswa SMA Negeri 1 Muntilan. Jurnal Kependidikan Penelitian Inovasi Pembelajaran, 44(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jk.v44i1.2194

Ramadhani, F. (2021). Analisis Membaca Cepat Buku Ajar dan Pengaruhnya terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika di SMA Negeri 8 Banda Aceh. 5.

Tarigan, H. G. (1987). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.

Downloads

Published

22.03.2023

How to Cite

Lestari, N. D., Azizah, S. ., Lailiyah, S. ., & Yulaikha, S. . (2023). Exploring Reading Comprehension and Speed: A Study of SMAN 1 Mojo Students. Indonesian Journal of Multidisciplinary Educational Research, 1(1), 29–39. https://doi.org/10.30762/ijomer.v1i1.913

Issue

Section

Articles