Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru di SD Islam Ma’arif An Nahar

Authors

  • A'an Yusuf Khunaifi Institut Agama Islam Faqih Asy’ari (IAIFA) Kediri
  • Tri Adi Setiawan Institut Agama Islam Faqih Asy’ari (IAIFA) Kediri

DOI:

https://doi.org/10.30762/joiem.v5i1.2638

Keywords:

The principal;, supervisor, teacher professionalism

Abstract

The principal as the person responsible for the success of the school must be able to complete it. The responsibility for planning, organizing, supervising and conducting all learning activities in schools must fall under the purview of principles. To achieve the above objectives, researchers here use a qualitative descriptive research approach. The informant subjects involved in this study were the principal and some of the teachers. The data collection method is by observation, interviews and documentation. The data analysis used consisted of data reduction, information gathering and drawing conclusions. The results showed that (1) the school principal plans before supervising, such as making plans for what needs to be supervised and making schedules. (2) The school principal supervises at any time, namely by controlling and connecting from CCTV, class visits. (3) The principal also listens and follows up on teachers who are not optimal and meet professional teacher standards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, J. H. (2019). PERAN KEPALA SEKOLAH SEBAGAI SUPERVISOR DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN GURU MATA PELAJARAN IPA PADA SDN ROJA 1 ENDE. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.37478/optika.v3i1.114

Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). PENTINGNYA PENDIDIKAN BAGI MANUSIA. JURNAL BUANA PENGABDIAN, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v1i1.581

Amala, A. K., & Kaltsum, H. U. (2021). Peran Guru sebagai Pelaksana Layanan Bimbingan dan Konseling dalam Menanamkan Kedisiplinan Bagi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), Article 6. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1579

Astuti, A. (2017). PERAN KEPALA SEKOLAH SEBAGAI SUPERVISOR DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v5i1.79

Bakron, M., & Susila, R. (2023). Meningkatkan Kinerja Guru melalui Supervisi Pembelajaran di MTs Raudhatul Islamiyah Peniti Luar Tahun 2022/2023. Arfannur, 4(2), 101–118.

Buchari, A. (2018). PERAN GURU DALAM PENGELOLAAN PEMBELAJARAN. Jurnal Ilmiah Iqra’, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.30984/jii.v12i2.897

Djam’an, S., & Aan, K. (2010). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta, 28.

Hartoni, H. (2018). IMPELEMENTASI MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN. AL-IDARAH: JURNAL KEPENDIDIKAN ISLAM, 8(1), 178. https://doi.org/10.24042/alidarah.v8i1.3088

Huda, S., Ridwanulloh, M. U., Aulia, A. K., & Prasetiyo, A. E. (2024). Leadership Strategy: Implementation of Religious-Based Character Education Through Multicultural Learning After the Covid-19 Pandemic. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 10(1), Article 1. https://doi.org/10.19109/psikis.v10i1.16033

Huljannah, M. (2021). Pentingnya Proses Evaluasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. EDUCATOR (DIRECTORY OF ELEMENTARY EDUCATION JOURNAL), 2(2), Article 2. https://doi.org/10.58176/edu.v2i2.157

Kempa, R. (2009). Hubungan perilaku kepemimpinan, keterampilan manajerial, manajemen konflik, daya tahan stres kerja guru dengan kinerja guru SD Negeri di Kota Ambon [PhD Thesis, Universitas Negeri Malang]. https://repository.um.ac.id/63803/

Lisna, A., & Munastiwi, E. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Pelita PAUD, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v5i1.1052

Manora, H. (2019). PERANAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. Edification Journal : Pendidikan Agama Islam, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.37092/ej.v1i1.88

Minsih, M., & D, A. G. (2018). PERAN GURU DALAM PENGELOLAAN KELAS. Profesi Pendidikan Dasar, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.6144

Nashihin, S. A. (n.d.). PERANAN KEPALA MADRASAH SEBAGAI SUPERVISOR PENDIDIKAN DI MADRASAH. Retrieved May 29, 2024, from https://www.academia.edu/download/56146857/8._Nasihin_-_Peranan_Kepala_Sekolah.pdf

Nawawi, A. (2018). Pentingnya Pendidikan Nilai Moral Bagi Generasi Penerus. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 16(2), 119–133. https://doi.org/10.24090/insania.v16i2.1582

Nihayah, I. (2018). Pengembangan Kurikulum Bidang Studi Pendidikan Agama Islam Pada Program Akselerasi di SMAN 5 Surabaya. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 312–323. https://doi.org/10.31538/nzh.v1i2.88

Nilda, N., Hifza, H., & Ubabuddin, U. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), Article 1.

Nurzannah, S. (2022). Peran Guru Dalam Pembelajaran. ALACRITY : Journal of Education, 26–34. https://doi.org/10.52121/alacrity.v2i3.108

Patmawati, I., Ma’arif, M. N., Toyibah, E. H., & Rasmanah, C. (2023). Pentingnya Visi, Misi, dan Tujuan Sekolah. Jurnal Pelita Nusantara, 1(2), 182–187. https://doi.org/10.59996/jurnalpelitanusantara.v1i2.189

Ridwanulloh, M. U., Huda, S., & Umam, R. (2022). Innovative Leadership Management: The Pattern of School Quality Development at SMP Muhammadiyah 2 Inovasi Malang. Progresiva : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 11(01), Article 01. https://doi.org/10.22219/progresiva.v11i01.20742

Sirojuddin, A., Aprilianto, A., & Zahari, N. E. (2021). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Pendidikan Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Chalim Journal of Teaching and Learning, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.31538/cjotl.v1i2.142

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono, S. (2021). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D (Catatan Ke). Yogyakarta. https://scholar.google.com/scholar?cluster=13998996357027442118&hl=en&oi=scholarr

Teguh, T. (2014). Pengantar Pendidikan. Bumi Aksara.

Zai, E. P., Duha, M. M., Gee, E., & Laia, B. (2022). PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM PELAKSANAAN MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH DI SMA NEGERI 1 ULUGAWO. Curve Elasticity: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(2), Article 2.

Zaini, M. H. A. (2022). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), Article 1.

Downloads

Published

30-04-2024

How to Cite

Khunaifi, A. Y., & Setiawan, T. A. . (2024). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru di SD Islam Ma’arif An Nahar. JoIEM (Journal of Islamic Education Management), 5(1), 1–11. https://doi.org/10.30762/joiem.v5i1.2638

Issue

Section

Articles