Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.30762/joiem.v5i2.3988Keywords:
Leadership Effectiveness, School Principal, School Quality, Efektivitas Kepemimpinan, Efektivitas Kepemimpinan, Kepala Sekolah, Mutu Sekolah, Mutu SekolahAbstract
The purpose of this study was to determine: The effectiveness of the principal's leadership in improving school quality at SMA Muhammadiyah 1 Medan. This research uses a mixed method approach, with the research design being the exploratory sequential. The data collection techniques used are observation, interviews, documentation, and questionnaires. Qualitative data analysis techniques in this case use data reduction, data presentation, conclusion drawing. As for quantitative data analysis techniques in this study, namely using simple linear regression tests. The results of this study indicate that the leadership of the principal of SMA Muhammadiyah 1 Medan is effective in improving school quality with a leadership style that is lived, namely participatory-transformational. Principals improve the quality of schools can be influenced and there is a relationship with indicators of teacher performance whose influence is 15.5%, the school organizational climate is 27.5%, students enter college 26%, student achievements are 31%, and the graduation of students in taking the National Exam 100% pass.
Downloads
References
Ansar, A., et al. (2020). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru di SMA Neg. 2 Bone. K e l o l a: Jurnal Man Ajemen Pend Id Ikan, 7(2), 1–11.
Analisna et al. (2023). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENGELOLA IKLIM SEKOLAH DI LEMBAGA PENDIDIKAN DASAR. An-Nadzir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 01(01).
Basri, H., Hasibuan, H. R & Ab Rahman, Z. A. (2024). Transformational Leadership of Pesantren as a Role Model for Contemporary Islamic Education Institutions. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 7(1), 1–7.
Basri, H. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Pelajaran Akidah Akhlak di MTs Negeri 1 Yogyakarta. Jurnal Murobbi Ilmu Pendidikan, Vol. 7(1), 44. https://doi.org/https://doi.org/10.52431/murobbi.v7i1.1486
Efriani et al. (2021). Implementasi Manajemen Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Tingkat Sekolah Menengah Pertama ( SMP ). Jurnal Pamator, 14(2), 117–121.
Fadila, R. N., Lutfiani, E. A., Ramadiani, I. S., & Veronika, N. (2020). Efektivitas pengelolaan sumber daya sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(1), 81–88.
Fatkhurohmah et al. (2024). Inovasi dan Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan : Studi Kasus SDN Sampangan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(4), 5175–5184.
Hatimah, H & Nurochmah, A. (2020). Peran kepala sekolah sebagai inovator dalam pengembangan keprofesian berkelanjutan (pkb) kepada guru di sma negeri. Jurnal Administrasi, Kebijakan Dan Kepemimpinan Pendidikan [JAK2P], 1(2), 190.
Hanim, Z., Sari, D. S., & Soe, R. (2020). Kebijakan Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan Jurnal Ilmiah Adminstrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(1), 43–60.
Hidayat, E., Pardosi, A., & Zulkarnaen, I. (2023). Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Pendahuluan. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajara, 6(1), 9–18.
Mubarok, A. S., et al. (2023). TRANSFORMASI PEMIKIRAN HARUN NASUTION : MENYONGSONG PENDIDIKAN ISLAM ABAD KE-21 PENDAHULUAN Pendidikan Islam merupakan bagian penting dari perkembangan masyarakat muslim di seluruh dunia ( Fedry Saputra 2021 ). Selama beberapa dekade terakhir , pendidikan. JIEBAR : Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 04(02), 77. https://doi.org/10.33853/jiebar.v4i2
Mubarok, A. S., et al. (2023). Development of PAI Learning in the Digital Era Merdeka Curriculum at MTs Negeri 1 Yogyakarta. Eduprof : Islamic Education Journal, 5(2), 22. https://doi.org/OI: https://doi.org/10.47453/eduprof.v5i2.226
Majid, M. A. A. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Motivator : Upaya Meningkatkan Kinerja Guru. Andragogi Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 138–152.
Mulyasa. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. PT Bumi Aksara.
Nurhayati et al. (2020). PENGARUH KOMPETENSI SUPERVISI DAN MANAJERIAL KEPALA MADRASAH TERHADAP MUTU PENDIDIKAN DI MADRASAH TSANAWIYAH SE-KECAMATAN GANTARANG KABUPATEN BULUKUMBA. JURNAL IDAARAH, IV(1), 60–76.
Nurramadhania, A. (2023). Pengelolaan Sumber Daya Manusia ( SDM ) Yang Efektif Untuk Meningkatkan Kinerja Organisasi. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(1), 83–89.
Permana, Y., et al. (2021). TANTANGAN PENDIDIKAN INDONESIA DALAM MENINGKATKAN SUMBER DAYA MANUSIA DI ABAD 21. Current Research in Education: Conference Series Journal, 01(01).
Rasyid, H. (2015). Membangun Generasi Melalui Pendidikan Sebagai Investasi Masa Depan. Jurnal Pendidikan Anak, Vol. IV(1), 566.
Siahaan, A., et al. (2022). PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN SEKOLAH UNGGULAN DAN PERGURUAN TINGGI. Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 175–193.
Safitri, A & Mujiati. (2019). EFEKTIFITAS PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 19(1), 1–12.
Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Upaya Peningkatan Pendidikan Berkualitas di Indonesia: Analisis Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs. Jurnal Basicedu, 6(4), 7096–7106.
Sugiono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Issue April).
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.
Syam, S. (2020). PENGARUH EFEKTIFITAS DAN EFISIENSI KERJA TERHADAP KINERJA PEGAWAI PADA KANTOR KECAMATAN BANGGAE TIMUR. Profitability: Jurnal Ilmu Manajemen, 4(2), 128–152.
THAIB, R. M & SISWANTO, I. (2015). INOVASI KURIKULUM DALAM PENGEMBANGAN PENDIDIKAN (Suatu Analisis Implementatif). Jurnal Edukasi, 1(2), 216–228.
Waedoloh, H., et al. (2022). Gaya Kepemimpinan dan Karekteristik Pemimpin yang Efekt. SHEs: Conference Series, 5(1), 144–152.
Yulisetyawati, A. A., Zulkarnain, W., & Malang, U. N. (2018). Efektivitas kepemimpinan kepala sekolah dan hubungannya dengan kinerja guru. JAMP: Jurnal Adminitrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(1), 37–44.
Zachary, M. E., & Fathoni, A. (2024). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Madrasah Ibtidaiyah. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1619–1627.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ragilia Mei Cahyati, Amini, Mhd. Isman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.