Implementasi Konsep Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kinerja Guru dan Tenaga Kependidikan di Madrasah Ibtidaiyah Swasta (MIS)

Authors

  • Yoandi Putra Harahap Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara (UMSU)
  • Sri Nurabdiah Pratiwi Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Mhd. Isman Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.30762/joiem.v5i2.4016

Keywords:

Leadership Implementation, Teacher Performance, Education Personnel, Implementasi Kepemimpinan, Kinerja Guru, Tenaga Kependidikan

Abstract

This study aims to examine the application of the leadership principles of madrasah principals in an effort to improve the performance of teachers and education personnel in Private Madrasah Ibtidaiyah (MIS). This research uses a qualitative approach. The results of this study show that madrasah principals are rated good based on annual evaluations from the Ministry of Religious Affairs of Simalungun Regency and North Sumatra Province. The performance of teachers and education personnel is also good, although there are shortcomings in terms of training or self-development to improve the efficiency of their duties. The madrasa principal's leadership proved effective in improving performance. The findings suggest teachers and education personnel should continue to improve the quality of teaching and learning evaluation to achieve madrasah goals. The theoretical implication is that effective leadership plays an important role in the progress of madrasah. The practical implication is that continuous improvement of learning quality and evaluation is necessary to achieve madrasah goals.

Downloads

References

Aristiyanto, R. (2023). Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan Madrasah di Indonesia Pada Era Modern. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan (JIMPIAN), 3(2), 101–108. https://doi.org/10.30872/jimpian.v3i2.2605

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Syakir Media Press.

Arifin, Z dan Yaqin, M. A. (2019). Kompetensi Pedagogik Pendidik Dalam Perspektif Al-Qur’an. Al Qodiri: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Keagamaan, 17(21), 422.

Ananda, R dan Rafida, T. (2016). Pengantar Kewirausahaan. Perdana Publishing.

Ajefri, F. (2017). EFEKTIFITAS KEPEMIMPINAN DALAM MANAJEMEN BERBASIS MADRASAH. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, VII(I).

Arraniri, I., et al. (2021). Manajemen Sumber Daya Manusia. Cirebon.

Bashori. (2019). Kepemimpinan Transformasional Kyai pada Lembaga Pendidikan Islam. Al-Tanzim: Manajemen Pendidikan Islam, 03(2), 84.

Basri, H. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Pelajaran Akidah Akhlak di MTs Negeri 1 Yogyakarta. Jurnal Murobbi Ilmu Pendidikan, Vol. 7(1), 44. https://doi.org/https://doi.org/10.52431/murobbi.v7i1.1486

Basri, H., Hasibuan, H. R & Rahman, Z. A. (2024). Transformational Leadership of Pesantren as a Role Model for Contemporary Islamic Education Institutions. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 7(1), 1–7.

Endah, E et al. (2023). Peran Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar dan Pembentukan Karakter Peserta Didik. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(4), 551–554. https://doi.org/10.31004/anthor.v2i4.202

Fauzi, A. (2017). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Mengembangkan Lembaga Pendidikan Islam. Nidhomul Haq, 2(2).

Firmansyah, M. A. (2019). Kewirausahaan : dasar dan konsep. PMN.

Hariati. (2022). Peran kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru di madrasah aliyah. BARUGA: Jurnal Ilmiah BDK Makassar, 11(2).

Muniroh, J., & Muhyadi, M. (2017). Manajemen pendidik dan tenaga kependidikan di Madrasah Aliyah Negeri Kota Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 5(2), 161. https://doi.org/10.21831/amp.v5i2.8050

Napitupulu, D. S. (2016). Kompetensi kepribadian Guru PAI dalam mengembangkan ranah afektif siswa di MAN 2 Model Medan. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, V(2).

Nadziroh, C, & Pratomo, W. (2018). Hak Warga Negara Dalam Memperoleh Pendidikan Dasar Di Indonesia. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(3), 400–405.

Pratiwi, Y. D., & Ladamay, O. M. M. A. (2023). Ibu Adalah Sekolah Pertama (Al Ummu Madrasatul Ula) Bagi Anaknya Dalam Buku Bidadari Itu Adalah Ibu Karya Ninik Handrini. TAMADDUN : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Keagamaan, 24(1), 017. https://doi.org/10.30587/tamaddun.v24i1.5888

Setiawan, A et al. (2021). PERAN KEPEMIMPINAN KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 6(1).

Sibue, R dan Prasasti, R. D. (2022). Peran Kepala Sekolah Sebagai Administrator Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Anak Dan Parenting, 2(1), 8–12.

Sahadi et al. (2020). KARAKTER KEPEMIMPINAN IDEAL DALAM ORGANISASI. Jurnal MODERAT, 6(3), 513–524.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Suparlan. (2020). Menjadi Guru Efektif. Hikayat.

Suchyadi, Y., dkk. (2022). Supervisi Akademik Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(1), 67.

Saputri, H. A., & Santosa, S. (2024). Urgensi Integrasi Ilmu Madrasah Ibtidaiyah dengan Ilmu Islam. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 10(3), 1163–1170.

Sirait, A. A., Basri, H., & Ab Rahman, Z. (2024). The Concept of Merdeka Curriculum Implementation: Realizing Humanistic Islamic Education Learning. Educative: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.37985/educative.v2i1.210

Wahyu, H. (2012). Keluarga sebagai Basis Pendidikan Pertama dan Utama. Jurnal Ilmiah Didaktika, Vol. XII(2), 246–247.

Downloads

Published

29-11-2024

How to Cite

Yoandi Putra Harahap, Sri Nurabdiah Pratiwi, & Mhd. Isman. (2024). Implementasi Konsep Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kinerja Guru dan Tenaga Kependidikan di Madrasah Ibtidaiyah Swasta (MIS). JoIEM (Journal of Islamic Education Management), 5(2), 135–144. https://doi.org/10.30762/joiem.v5i2.4016

Issue

Section

Articles