Development of Abatar Interactive Multimedia (Build Flat Application) to Increase Students' Interest in 4th Grade Mathematics

Authors

  • Difani Fulan Maulidiyah Rachmah Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri
  • Choirul Annisa Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri
  • Aulia Rohmawati Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri

Keywords:

Abatar Interactive Multimedia, Student Interest

Abstract

The nation's standard of living is impacted by education. Therefore, it is essential to raise educational standards. In order to boost students' interest in studying, this study intends to create interactive learning media in the form of an application named Abatar Interactive Multimedia (Build Flat Application). R&D (research and development) is the methodology employed, along with the APPED development model. Interactive Learning Multimedia called Abatar, which has undergone a validity test, is the outcome of this study. The average score for the media validation test, which included input from professionals in media design, content, learning, and user testing, was 90.13% in the Valid category. However, studies on pupils revealed a 33% boost in their interest in learning. This demonstrates that Abatar Interactive Multimedia is useful for instruction and can boost students' attention in MI Hidayatus Shibyan's class 4A.

References

Adawiyah, N. A., & Batubara, H. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Matematika Bangun Datar Berbasis Android untuk Siswa SD/MI. Repository Uin Walisongo, 2(1), 1–9.

Agustiningrum, F., & Firda Khairunnisa, G. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Padlet Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Materi Bangun Datar Untuk Siswa SD/MI Kelas XI. 16(12), 212–215.

Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313–5327. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1636

Dwi Surjono, H. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif. Yogyakarta: UNY Press.

Dzil Ikram, M. F., Fachrurrazi, S., & Fhonna, R. P. (2021). Media Pembelajaran Interaktif Membangun Android Application for Beginners Berbasis Multimedia. Sisfo: Jurnal Ilmiah Sistem Informasi, 5(2), 1–10. https://doi.org/10.29103/sisfo.v5i2.6222

Feriandi, Y., & Indrakusuma, A. H. (2019). Pengembangan Media Interaktif Dengan Aplikasi Macromedia Flash Pada Materi Pelajaran Komputer dan Jaringan Dasar Siswa Kelas X. Journal of Computer and Information Technology, 3, 14.

Firmansyah, F. H., Aldriani, S. N. F., & Dewi, E. R. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Mata Pelajaran Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Mata Pelajaran Matematika untuk Kelas 5 Sekolah Dasar. Pendidikan Matematika, 2(2), 101–110. https://doi.org/10.17509/edsence.v2i2.29783

Hake, R. (1999). Analyzing Change / Gain Score. Indiana: Indiana University.

Jundu, R., Jehadus, E., Nendi, F., Kurniawan, Y., & Men, F. E. (2019). Optimalisasi Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Kemampuan Matematis Anak di Desa Popo Kabupaten Manggarai. E-DImas, 10(2), 221–225.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 10.

Pohan, A. B., & Jaelani, N. R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pelajaran Matematika Mengenal Bangun Ruang Dengan Metode Inkuiri Untuk Siswa Tingkat Dasar. KHATULISTIWA INFORMATIKA, VI(1), 1–10.

R. I. Alam, G. F. Az-Zahra, H. M., & R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Sains Materi Tata Surya Menggunakan Model APPED (Studi kasus: SD Brawijaya Smart 36 School),. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 3(4), 383.

Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 3(1), 67.

Susetyaningsih, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantu Macromedia Flash pada Materi Fungsi Kuadrat SMA kelas X. JKPM : Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 4(2), 148.

Wardathi, A. N., & Pradipta, A. W. (2019). Kelayakan Aspek Materi, Bahasa dan Media Pada Pengembangan Buku Ajar Statistika Untuk Pendidikan Olahraga Di IKIP Budi Utomo Malang. Efektor, 6(1), 61. https://doi.org/10.29407/e.v6i1.12552

Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika Di Smp 1 Bukit Sundi Interactive Learning Media To Increase Students ’ Interest In Learning Mathematics At Smp 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891

Downloads

Published

2023-11-08

How to Cite

Rachmah, D. F. M. ., Annisa, C. ., & Rohmawati, A. (2023). Development of Abatar Interactive Multimedia (Build Flat Application) to Increase Students’ Interest in 4th Grade Mathematics . International Conference on Education, 563–576. Retrieved from https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/proceedings/article/view/1851