Kendala Pelaksanaan Metode Pembelajaran Kurikulum Merdeka pada Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri

Authors

  • Ramandhani Imelia Andriani Mahasiswi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Islam Nahdlatul Ulama, Jepara
  • Aan Widiyono Dosen Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Islam Nahdlatul Ulama, Jepara

DOI:

https://doi.org/10.30762/sittah.v5i2.3618

Keywords:

Independent Curriculum, Learning Methods, Teacher Barriers

Abstract

This study analyzes the obstacles to implementing learning methods by the Independent Curriculum in Public Elementary Schools (SDN). The research method used in this study is descriptive qualitative. The data was collected through interviews with class teachers, classroom observations, and document analysis. The results of this study show three findings. First, there are obstacles in implementing learning methods according to the Independent Curriculum in the form of a need for teacher readiness from designing to implementing the teaching and learning process at SDN 3 Menganti. Second, there is a lack of variation in learning methods used by grade IV teachers of SDN 3 Menganti in the learning process, so they are not in line with students' characteristics and learning interests. Third, the availability of facilities and equipment is inadequate, so implementing the Independent Curriculum in schools is hampered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aida, F., Ulfah, H., Aswita, S., & S. (2024). Kurangnya Sarana Dan Prasarana Menghambat Proses Belajara Mengajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 1(2), 4–6.

Anggraena, Yogi, Felicia, N., Ginanto, D. E., Pratiwi, I., Utama, B., Alhapip, L., & & Widiaswati, D. (2021). Kurikulum Untuk Pemulihan Pembelajaran. Pusat Kurikulum Dan Pembelajaran, 130.

Baringbing, A., & Abi, A. R. (2022). Analisis Faktor Rendahnya Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Vi Sd Analysis Of Students ’ Low Interest In Ma. 6, 1065–1072.

Chaerunisa, F., Pebriyana, L. Agustin, S. P., & Yantoro, Y. (2023). Pengelola Kurikulum dan Sarana Prasarana sebagai Penunjang Keberhasilan Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 774–781. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1632

Damayanti, A. (2022). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI HASIL BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN EKONOMI KELAS X SMA NEGERI 2 TULANG BAWANG TENGAH. Prosiding SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah, 1, hal. 99-108. Metro.

Habibah, M. (2022). PENGEMBANGAN KOMPETENSI DIGITAL GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SEKOLAH DASAR DALAM KERANGKAKURIKULUM MERDEKA. SITTAH: Journal of Primary Education, 3(1), 76-89.

Heryahya, A., Herawati, E. S. B., Susandi, A. D., & Zulaiha, F. (2022). ANALISIS KESIAPAN GURU SEKOLAH DASAR DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA. Journal of Education and Instruction, 5(8.5.2017), 2003–2005. www.aging-us.com

Irfana, S., Attalina, S. N. C., &, & Widiyono, A. (2022). Efektifitas Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Journal of Professional Elementary Education, 1(1), 56–64. https://doi.org/10.46306/jpee.v1i1.7

Jannah, F., Fathuddin, T., I., & Zahra, P. F. (2022). Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar 2022. Al Yazidiy: Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Pendidikan, 4(2), 55–65.

Kurniawan, F. A., Nurfahrudianto, A., & Yohanie, D. D. (2023). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Ditinjau Dari Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(3), 636–649. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i3.2077

Kurniawan, F. A., & Matematika, P. (2023). Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti BELAJAR SISWA. 10, 636–649.

Mutia, N. B., & Admawati, H. (2024). PROBLEMATIKA IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA PADA MATA PELAJARAN IPAS. Lantanida Journal, 12(1), 29-45.

Nurdyansyah, & Mutala’liah, N. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alambagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Program Studi Pendidikan Guru Madrasa Ibtida’iyah Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 41(20), 1–15.

Rahmawati. (2022). Analisis Kesiapan Guru dalam Pelaksanaan Kurikulum Merdeka di TK ABA V Gondangmanis Kudus. Internal Conference on Islamic Education, 2(8.5.2017), 2003–2005. www.aging-us.com

Rosidah, C., T, Pramulia, P., & Susiloningsih, W. (2021). Analisis Kesiapan Guru Mengimplementasikan Asesmen. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol 12 No(1), 87–103.

Rusmiati, M. N., Ashifa, R., &, & Herlambang, Y. T. (2023). Analisis Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1490–1499. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i2.2203

Santoso, G., Damayanti, A., Murod, M., &, & Imawati, S. (2024). Jurnal Pendidikan Transformatif ( Jupetra ) Implementasi Kurikulum Merdeka melalui Literasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Jurnal Pendidikan Transformatif ( Jupetra ). 02(01), 84–90.

Sari, A. D. (2023). Kendala Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Di SD Negeri Unggul Lampeuneurut Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa: Elementary Education Research, 8(2), 60-68.

Sasmita, E., & Darmansyah. (2022). Analisis faktor-faktor penyebab kendala guru dalam menerapkan Kurikulum Merdeka (studi kasus: SDn 21 Kuto Tuo, Kec. Baso). Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 5545–5549.

Sisianti, D., & Septiani. (2022). Teacher ’ s Perception , Character Formation of Grade Students : Case Study at Primary School in City of Palangka Raya Persepsi Guru , Pembentukan Karakter Siswa Kelas : Studi Kasus di Sekolah Dasar Kota Palangka Raya. 1(3), 257–268.

Sri Annisa, I., & Mailani, E. (2023). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Tematik. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 6469–6477. https://j-innovative.org/index.php/Innovative%0AAnalisis

Sahnan, A., & Wibowo, T. (2023). ARAH BARU KEBIJAKAN KURIKULUM MERDEKA BELAJAR DISEKOLAH DASAR. SITTAH: Journal of Primary Education, 4(1), 29-43.

Sulthon, S. (2017). Pembelajaran IPA yang Efektif dan Menyenangkan bagi Siswa MI. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1). https://doi.org/10.21043/elementary.v4i1.1969

Sumarmi, S. (2023). Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar. Social Science Academic, 1(1), 94–103. https://doi.org/10.37680/ssa.v1i1.3193

Waluyo, R. A., & Fiantika, F. R. (2024). Penggunaan Media Interaktif Fraction Splat Untuk Kemampuan Berpikir Numerik Siswa Sekolah Dasar Negeri. SITTAH: Journal of Primary Education, 5(1), 61-86.

Wantiana, I., & Mellisa, M. (2023). Kendala Guru dalam Penerapan Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 7(3), 1461–1465. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5149

Wijayanti, A., & Tirtoni, F. (2023). Analisis Faktor Kendala dan Hambatan Guru SD Dalam Implementasi Kebijakan Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Educatio, 10(1), 304-311.

Wuwur, E. S. (2023). PROBLEMATIKA IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 1 - 9.

Downloads

Published

2024-10-31

How to Cite

Andriani, R. I., & Widiyono, A. (2024). Kendala Pelaksanaan Metode Pembelajaran Kurikulum Merdeka pada Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri. SITTAH: Journal of Primary Education, 5(2), 167–178. https://doi.org/10.30762/sittah.v5i2.3618

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.