Analisis Kemampuan Spasial Matematis Ditinjau dari Perbedaan Gender Siswa Kelas VIII

Authors

  • Kamila Ismi Universitas Islam Negeri Mataram
  • Kusaeri Al Universitas Islam Negeri Mataram
  • Kiki Riska Ayu Kurniawati Universitas Islam Negeri Mataram
  • Habib Ratu Perwira Negara Universitas Islam Negeri Mataram

DOI:

https://doi.org/10.30762/factor_m.v4i1.3327

Keywords:

Gender, Mathematical Spatial Ability

Abstract

This study aims to describe the students' mathematical spatial abilities based on gender differences in the VIII grade Mathematics subject. The population in this study were eighth grade students of SMP Negeri 2 Praya. The subjects of this study were 4 students from 27 students of class VIII with the provisions of 2 male gender subjects and 2 female gender subjects who had the highest mathematical spatial ability of all students. The instruments used in this study were tests of mathematical spatial abilities and interviews. Technical data analysis is done by reducing data, presenting data, and drawing conclusions. Checking the validity of the data using triangulation techniques. The results showed that the spatial visualization ability of male subjects and female subjects had the same ability as indicated by the ability to determine the composition of an object after being manipulated in its position and shape. Meanwhile, in solving problems related to spatial orientation and spatial relations, male subjects are more dominant in using their spatial abilities than female subjects.

References

Alfarisi, M. A., Sunardi, & Kurniati, D. (2015). Kecerdasan Visual-Spasialel dalam Menyelesaikan Soal Pisa Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Jember Ditinjau dari Gender. Jurnal KadikmA, 6(3), 142–152.

Alimuddin, H., & MS, A. T. (2018). Profil Kemampuan Spasial dalam Menyelesaiakan Masalah Geometri Siswa yang Memiliki Kecerdasan Logis. 2(2), 169–182.

Amin, M. S. (2018). Perbedaan Struktur Otak dan Perilaku Belajar Antara Pria dan Wanita ; Eksplanasi dalam Sudut Pandang Neuro Sains dan Filsafat. 1(1), 38–43.

Azustiani, H. (2017). Kemampuan Spasial Siswa SMP Kelas VIII ditinjau dari Kemampuan Matematika Siswa. Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai Islami), 1(1), 293–298.

Krisnapribadi, L. D. (2016). Profil Kemampuan Spasial Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Depok Tahun Ajaran 2015/2016 Ditinjau dari Perbedaan Gender.

Nafi’ah, L. (2014). Pengaruh Kemampuan Spasial Berdasarkan Gender Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Dimensi Tiga Kelas X di MAN Rejotangan Tahun Ajaran 2013/2014.

Putri, H. E. (2017). Pendekatan CPA, Kemampuan-Kemampuan Matematis, dan Rancangan Pembelajarannya. UPI Sumedang Press.

Rahayu, D. S. (2019). Profil Berpikir Kritis Siswa MTs Bergender Perempuan Dalam Menyelesaikan Masalah. Factor M: Focus ACTion Of Research Mathematic, 2(1), 30 –

Surur, A. M. (2017). Formasi 4-1-5 Penakhluk Masalah (Studi Kasus: Penulisan Karya Tulis Ilmiah Proposal Skripsi STAIN Kediri 2017). PROSIDING SEMINAR NASIONAL PPKn III,

–8.

Tasni, N. (2012). Eksplorasi Pemecahan Masalah ditinjau dari Tingkat Kompleksitas Masalah

dan Perbedaan Gender pada Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 4 Bulukumba.

Pascasarjana Universitas negeri Makassar.

Wulandari, S. (2019). Kemampuan Spasial dalam Pengkonstruksian Jaring-Jaring Kubus dan

Balok. 7(1), 30–36. https://doi.org/10.25273/jems.v7i1.5289

Downloads

Published

30-12-2021

How to Cite

Ismi, K., Al, K., Kurniawati, K. R. A., & Negara, H. R. P. (2021). Analisis Kemampuan Spasial Matematis Ditinjau dari Perbedaan Gender Siswa Kelas VIII. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 4(1), 53–62. https://doi.org/10.30762/factor_m.v4i1.3327

Issue

Section

Articles