Penerapan Teori Classical Conditioning dalam Memperkuat Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Islam
DOI:
https://doi.org/10.30762/sittah.v5i1.2484Keywords:
Islamic Elementary School, Ivan Pavlov, Learning Interest, RewardAbstract
The present research aims to elucidate the application of Ivan Pavlov's Classical Conditioning theory by utilizing rewards to cultivate students' enthusiasm for studying. This investigation used a qualitative methodology with a case study design conducted at an Islamic Elementary School in Kotagajah, Central Lampung Regency. The data sources comprise multiple forms of evidence, such as interviews, observations, notes, narratives, and visual materials. The findings of this study suggest that using Classical Conditioning theory has consequences for establishing habits and changes in students. This phenomenon is marked by a surge in students' motivation, support, and enthusiasm towards studying. Each indicator of interest in learning, such as the desire for learning, feeling joyful and engaged in learning, active participation in learning, completion of assignments, attentiveness, and adherence to established norms, is evident.
Downloads
References
Dewi, K. (2016). Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Pemberian Reward Terhadap Minat Belajar Melalui Motivasi Belajar Siswa Kelas VI Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di SD Kristen Petra 9 Surabaya. Petra Business and Management Review, 2(1). https://publication.petra.ac.id/index.php/breview/article/view/9185
Dina, A., Yohanda, D., Fitri, J., Hakiki, M. Umnia, & Sukatin, S. (2022). Teori Kinerja Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. JURNAL EDUKASI NONFORMAL, 3(1), 149-158. Retrieved from https://ummaspul.e-journal.id/JENFOL/article/view/4009
Elvira, E. (2021). Faktor Penyebab Rendahnya Kualitas Pendidikan dan Cara Mengatasinya (Studi pada : Sekolah Dasar di Desa Tonggolobibi). Iqra: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 16(2), 93-98. https://doi.org/10.56338/iqra.v16i2.1602
Fahmi, A. J. (2024). “Menyoal Problematika Rendahnya Mutu Pendidikan Di Indonesia.” BENGGALA (Jurnal Ilmu Pendidikan), 1(1), 1–10. Retrieved from https://jurnal.amalinsani.org/index.php/benggala/article/view/323
Faidy, A., & Arsana, I. (2014). Hubungan Pemberian Reward Dan Punishment Dengan Motivasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas XI SMANegeri 1 Ambunten Kabupaten Sumenep. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 2(2), 454-468. https://doi.org/10.26740/kmkn.v2n2.p454-468
Fatimah, C., Asmara, P. M., Mauliya, I., and Puspaningtyas, N. D. (2021). Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Metode Penemuan Terbimbing. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika 3(2), 117–26. https://doi.org/10.33365/jm.v3i2.1310
Fitri, Y., & Ain, S. (2022). Pengaruh Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(1), 291-308. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v4i1.1337
Friantini, R. N., and Winata, R. (2019). Analisis Minat Belajar Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia 4(1), 70–75. https://doi.org/10.26737/jpmi.v4i1.870
Hidayah, N. (2022). Pandangan Terhadap Problematika Rendahnya Mutu Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 6593–6601. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.9183
Hikmah, S. N. A. (2022). “Problematika Mutu Dan Kompetensi Guru Bahasa Indonesia.” PENEROKA : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 2(2), 154–68. https://doi.org/10.30739/peneroka.v2i2.1558
Husamah, Pantiwati, Y., Restian, A., & Sumarsono, P. (2016). Belajar dan Pembelajaran. UMMPress.
Intra, F. S., Nasti, C., Massaro, R., Perretta, A. J., Di Girolamo, A., Brighi, A., & Biroli, P. (2023). Flexible Learning Environments for a Sustainable Lifelong Learning Process for Teachers in the School Context. Sustainability, 15(14), Article 14. https://doi.org/10.3390/su151411237
Istianah, Istianah., & Burhanuddin, H. (2022). “Peningkatan Mutu Pendidikan Di Mts Assalam Dan Mts Islamiyah Banat Tuban.” At-Tuhfah, 11(2), 59–78. https://doi.org/10.32665/attuhfah.v11i2.1402
Isti’adah, F. N. (2020). Teori-Teori Belajar Dalam Pendidikan. Edu Publisher.
Iswandi, N. K., and Andry B, A. (2023). Studi Kasus Desain & Metode Robert K. Yin. CV. Adanu Abimata.
Khairani, M. (2017). Psikologi Belajar. Aswaja Pressindo.
Komariyah, S., Afifah, D. S. N., and Resbiantoro, G. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora 4(1), 1–8. https://doi.org/10.30738/sosio.v4i1.1477.
Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru Dan Siswa. Remaja Rosdakarya.
Manizar, E. (2017). Peran Guru Sebagai Motivator Dalam Belajar. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 204-222. https://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Tadrib/article/view/1047
Marta, E. D. (2016). Implementasi Pemberian Reward Kepada Siswa SD Muhammadiyah Bantul Kota. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 5(25), 2426-35. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/view/4227
Matje, I. (2022). Hubungan Pemberian Reward (Hadiah) Terhadap Minat Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar. TAKSONOMI: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(2), 122–128. https://doi.org/10.35326/taksonomi.v2i2.2725
Maulansyah, R., Febrianty, D., & Asbari, M. (2023). Peran Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan: Penting dan Genting!. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(5), 31–35. https://doi.org/10.4444/jisma.v2i5.483
Mubarok, M., Iskandar, B. A., & Zulparis, Z. (2021). Kreativitas Mahasiswa dalam Membuat Media Pembelajaran. JURNAL JENDELA PENDIDIKAN, 1(04), 265–272. https://doi.org/10.57008/jjp.v1i04.66
Nurprihatini, S. G., Sukmanasa, E., and Novita, L. (2023). Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Kreativitas Siswa. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 8(2), 1812-22 (2023). https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9958
Nurrohmatulloh, A. F., & Mulyawati, I. (2022). Pengaruh Pemberian Reward and Punishment terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8441–8449. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3838
Permana, Abyeliya A. (2023). Hubungan Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Pada Kelas VA SD Negeri Gunung Sari 1 Kecamatan Rappocini Kota Makassar. http://eprints.unm.ac.id/33519/
PI, I. (2023, Desember). Wawancara Guru Kelas V (P. S. Sari, Interviewer) [Personal communication].
Putri, A. Y. M. M., Djunaidi, D., & Firdaus, M. (2023). Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V Di SD Negeri 160 Palembang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 123–132. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.2146
Rufaedah, E. A. (2017). Teori Belajar Behavioristik Menurut Perspektif Islam. Risâlah,Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam 4(1), 14–30. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v4i1.60
Safitri, Y. A., Baedowi, S., & Setianingsih, E. S. (2020). Pola Asuh Orang Tua di Era Digital Berpengaruh Dalam Membentuk Karakter Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas IV. MIMBAR PGSD Undiksha, 8(3), 508–514. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v8i3.28554
Salfadilah, F. Maemonah, M., Wibowo, Y. R., Putri, A. I., Ramadan, F. A., Supriadi, M. (2023). Teori Classical Conditoning Pada Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah 5(1), 33–47. https://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/ibtida/article/view/9671
Sari, E. A., & Hariyadi, R. (2023). Teori Belajar Behavioristik Ivan Pavlov Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Fikih Di MTs Pancasila Salatiga. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan 4(4), 364-75. https://doi.org/10.35672/afeksi.v4i4.140
Seftiani, S., Sesrita, A., & Suherman, I. (2020). Pengaruh Profesionalisme Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri. Sittah: Journal of Primary Education, 1(2), 125-38. https://doi/org/10.30762/sittah.v1i2.2486
Subakti, H., & Prasetya, K. H. (2021). Pengaruh Pemberian Reward and Punishment Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Tinggi Di Sekolah Dasar. Jurnal Basataka (JBT), 3(2), 106–117. https://doi.org/10.36277/basataka.v3i2.93
Sukada, I K., Sadia, W., and Yudana, M. (2013). Kontribusi Minat Belajar, Motivasi Berprestasi Dan Kecerdasan Logis Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMA Negeri 1 Kintamani. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha 4(1): 1–11. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_ap/article/view/697
Utami, S. (2019). Meningkatkan Mutu Pendidikan Indonesia Melalui Peningkatan Kualitas Personal, Profesional, Dan Strategi Rekutmen Guru. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 518–527. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5655
Wahyudi, L. E., Mulyana, A., Dhiaz, A., Ghandari, D., Putra Dinata, Z., Fitoriq, M., & Hasyim, M. N. (2022). Mengukur kualitas pendidikan di Indonesia. Ma’arif Journal of Education, Madrasah Innovation and Aswaja Studies, 1(1), 18–22. Retrieved from https://jurnal.maarifnumalang.id/index.php/mjemias/article/view/3
Wiradarma, K. S., Suarni, N. K., & Renda, N. T. (2021). Analisis Hubungan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Daring IPA Siswa Kelas III Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(3), 408–415. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i3.39212
Yanti, R., Raharjo, R., Rosyidin, I., Suhirman, L., Djollong, A. F., Adisaputra, A. K., Junaidi, J. K., Nurhasanah, Pratama, A., Djakariah, D., Nurdin, H. A., Waliulu, H., Handayani, N., & Kase, E. B. S. (2023). Ilmu Pendidikan: Panduan Komprehensif Untuk Pendidikan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Yulia, P., and Faizah S. N. F. (2022). Belajar Dan Pembelajaran Abad 21 Di Sekolah Dasar. Nawa Litera Publishing.
Zamzami, M. R. (2018). Penerapan Reward and Punishment Dalam Teori Belajar Behaviorisme. TaLimuna: Jurnal Pendidikan Islam 4(1), 1–20. https://doi.org/10.32478/ta.v4i1.111
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Putri Sekar Sari, Sedya Santosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.