Pengembangan E-LKPD Berbasis Website Liveworksheets dengan Model Discovery Learning pada Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.30762/sittah.v5i1.2653Keywords:
E-LKPD, Discovery Learning, LiveworksheetsAbstract
This research aims to develop an E-LKPD based on a liveworksheets website with a discovery learning model in elementary schools (SD). This research uses the ADDIE model development research procedure. Material expert validators and design experts validate the products. The experts' validation results categorized the E-LKPD development product as very valid. The results of this research show an excellent response from the three categories of trial groups: individual students (93%), small groups (97%), and teachers (98%). That is evidenced by the N-Gain value of 0.58, which is included in the moderate category. Thus, the E-LKPD product based on the liveworksheets website with the discovery learning model is suitable for the learning process.
Downloads
References
Afifah, U. N. (2021). Media Pembelajaran Maharah Istima’ Berbasis Video Animasi untuk Siswa Madrasah Ibtidaiyah. International Conference of Students on Arabic Language, 5(0), 181–188. https://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/view/782.
Alfia, A., Siahaan, S. M., Wiyono, K., Raharjo, M., Safitri, E. R., Pendidikan, M. T., & Sriwijaya, U. (2023). Pengembangan E-Jobsheet Dengan Liveworksheet Pada Keterampilan Perakitan Produk Barang Untuk Meningkatkan Efektivitas Praktik Siswa SMK. Jurnal Muara Pendidikan, 8(1), 108–117. https://doi.org/10.52060/mp.v8i1.1177.
Ayuditiasni Dewi, N., Purnamasari, R., & Karmila, N. (2023). Pengembangan E-Lkpd Berbasis Webiste Wizer.Me Materi Sifat-Sifat Bangun Ruang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 2562–2575. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.995
Costadena, M. P., & Suniasih, N. W. (2022). E-LKPD Interaktif Berbasis Discovery Learning pada Muatan IPA Materi Ekosistem. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 180–190. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i2.45848
Fajri, Z. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sd. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 7(2), 1. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v7i2.478
Khikmiyah, F. (2021). Implementasi Web Live Worksheet Berbasis Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Matematika. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1–12. https://doi.org/10.30605/pedagogy.v6i1.1193
Lestari, A. B. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik ( E-Lkpd ) Berbasis Web Liveworksheet Di Sman 5 Metro. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Ekonomi, 1(1), 39–49. https://prosiding.ummetro.ac.id/index.php/snpe/article/view/21.
Meilana, S. F., & Aslam, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5605–5613. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.2815
Octaviana, F., Wahyuni, D., & Supeno. (2022). Pengembangan E-LKPD untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa SMP pada Pembelajaran IPA. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2345–2353. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2332.
Pada, K., Bare, Y., & Putra, S. H. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Biologi Berbasis Pendekatan Scientific Materi Sistem Ekskresi Pada Manusia Kelas VIII SMP Negeri 2 Maumere. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(8), 337-349. https://doi.org/10.5281/zenodo.5769603
Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1717–1724. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/991
Prayoga, T., Agustika, G. N. S., & Suniasih, N. W. (2022). E-LKPD Interaktif Materi Pengenalan Bangun Datar Berbasis Etnomatematika Peserta Didik Kelas I SD. Mimbar Ilmu, 27(1), 99–108. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.44777
Puspasari, R. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 137. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.702
Puspita, V., & Dewi, I. P. (2021). Efektifitas E-LKPD berbasis Pendekatan Investigasi terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 86–96. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.456
Safitri, E. R., Raharjo, M., & Harlin, H. (2023). Validitas Video Interaktif dengan Pendekatan Etnopedagogik Berbasis Saintifik untuk Siswa Sekolah Dasar. Aulad: Journal on Early Childhood, 6(3), 330–338. https://doi.org/10.31004/aulad.v6i1.527
Sari, S. E. (2022). Penggunaan Google Form Sebagai E-LKPD Pada Materi Lambang Unsur, Rumus Kimia Dan Persamaan Reaksi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Semester Ganjil Di SMKN 1 Seberida TP 2021/2022. Jurnal ESTUPRO, 7(1), 11–20. https://jurnal.ugn.ac.id/index.php/ESTUPRO/article/view/888.
Sarman, A. A., Suastika, I. K., & Murniasih, T. R. (2023). Pengembangan E-LKPD untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. Jurnal Tadris Matematika, 6(1), 49–66. https://doi.org/10.21274/jtm.2023.6.1.49-66
Shanthi, R. V., & Maghfiroh, N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Pembelajaran Tematik Di MI Ma’arif Pulutan. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman, 11(1), 37. https://doi.org/10.31942/mgs.v11i1.3459
Sulfemi, W. B. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 17–30. https://doi.org/10.29100/jr.v5i1.1021
Syahputri, D. N., Solikhin, F., & Nurhamidah, N. (2023). Pengembangan e-LKPD Berbasis Discovery Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik pada Materi Reaksi Redoks. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 17(1), 67–74. https://doi.org/10.15294/jipk.v17i1.37598
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mukhlisah Putri, Makmum Raharjo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.