Pengembangan Modul P5 PPRA Berbasis Kearifan Lokal di Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Dewi Niswatul Fithriyah Program Studi PGMI, Fakultas Tarbiyah UNU Sunan Giri Bojonegoro
  • Zumrotus Sa’diyah Program Studi PGMI, Fakultas Tarbiyah UNU Sunan Giri Bojonegoro
  • Lyla Nur Faizah Program Studi PGMI, Fakultas Tarbiyah UNU Sunan Giri Bojonegoro

DOI:

https://doi.org/10.30762/sittah.v5i2.3521

Keywords:

Eco-print Batik, Local Wisdom, Module Development

Abstract

One of the characteristics of the Independent Curriculum is the existence of the Pancasila Student Profile Strengthening Project and Rahmatan Lil Alamin Student Profile (P5PPRA), which aims to strengthen character and learn from the surrounding environment. P5PPRA activities are carried out by carrying out projects often not following local wisdom. This study aims to develop a P5PPRA module based on local wisdom in Bojonegoro. This study uses the ADDIE development model (analysis, design, development, implementation, evaluation). The results of this study are the development of a P5PPRA module based on local wisdom containing material about Bojonegoro's typical batik, which can equip students to understand local batik and have the skills to make simple batik using the eco print technique. It is evidenced by the percentage of student questionnaire results showing that students' attitudes towards the module reached 90%, and students' interest in the module reached 92%. In addition, the relevance of the module to improving students' batik skills reached 88%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fithriyah, D. N., Suttrisno, Nurul Mahruzah Yulia, & Fiki Dzakiyyatul Aula. (2022). Dampak Pembelajaran Daring Selama Pandemic Terhadap Kemampuan Kognitif Peserta Didik. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 173–180. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.275

Fithriyah, D. N., Yulia, N. M., Amreta, M. Y., Utami, S. A., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Nahdlatul, U., & Sunan, U. (2023). Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti PENANAMAN NILAI-NILAI KARAKTER KOMUNIKATIF MELALUI. 10, 421–429.

Gumilar, G., Rosid, D. P. S., Sumardjoko, B., & Ghufron, A. (2023). Urgensi Penggantian Kurikulum 2013 menjadi Kurikulum Merdeka. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(2), 148–155. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i2.4528

Habibah, M., & Nurhidin, E. (2023). Profil Pelajar dalam Kurikulum Merdeka Madrasah di Era VUCA. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 13(2), 211–230. https://doi.org/10.33367/ji.v13i2.4061

Heni Susanti, Mulyawan, H., Nanang Purnama, R., Aulia, M., & Kartika, I. (2024). Pengembangan Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(4), 13404–13408. https://doi.org/10.47467/reslaj.v6i4.1339

Jumaeroh, J. (2022). Penerapan Arsitektur Neo Vernakular Pada Perancangan Griya Batik Jonegoroan Di Bojonegoro. DEARSIP : Journal of Architecture and Civil, 2(2), 115–124. https://doi.org/10.52166/dearsip.v2i2.3534

Kohar, D. A., Fathurahman, Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dan Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin (P5-Ppra) Sebagai Internalisasi Karakter Dan Kreativitas Siswa. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09.

Mahiratin, M., Syarifuddin, S., & Kusumawati, Y. (2024). Penerapan Model PjBL (Project Based Learning) untuk Meningkatan Kretivitas Siswa melalui Mata Pelajaran P5PPRA pada Kurikulum Merdeka Belajar di Kelas IV MIN Kota Bima. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 579–590. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i2.545

Mufaridah, M., Santoso, S., & Madjdi, A. H. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Kelas V SD Berbasis Kearifan Lokal untuk Pengenalan Budaya Sedan Rembang. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 500. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i3.28488

Nada, V. F. (2023). Upaya Pelestarian Kearifan Lokal Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Tari Thengul Kabupaten Bojonegoro Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(8), 1749–1758.

Ngatini, N., Putri, M. M., Ibrahim, M. F., Bariyah, T., & Mardhiyyah, Y. S. (2020). Pemberdayaan ibu-ibu Desa Manukan Bojonegoro dalam mengembangkan Batik Jonegoroan sebagai rintisan industri kreatif. Riau Journal of Empowerment, 3(1), 17–25. https://doi.org/10.31258/raje.3.1.17-25

Nurrohamah, A. afidah, & Pratiwi, S. S. (2023). Implementation of Pancasila Student Profiles at Madrasah Aliyah Negeri 2 Kediri City. Buana Pendidikan Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 19(1), 92–105. https://doi.org/10.36456/bp.vol19.no1.a6768

Pusmendik. (2021). Panduan pengembangan projek penguatan profil pelajar pancasila dan profil pelajar rahmatan lil alamin. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–108.

Qalam, M. N., Hasan, M., & ... (2024). Implementasi Profil Pelajar Berbasis Kearifan Lokal dalam Membangun Kesadaran Multikultural di Madrasah Tsanawiyah Singkawang. … : Jurnal Pendidikan Dan …, 14(1), 124–142. https://doi.org/10.33367/ji.v14i1.5367

Rohmah, M. W. (2023). Preparing 21st Century Students for a Global Society: An Educator’s Guide to the “Four Cs.” Scientific Research An Academic Publisher, 8(1), 1–37. http://www.nea.org/assets/docs/A-Guide-to-Four-Cs.pdf%0Ahttps://www.nea.org/assets/docs/A-Guide-to-Four-Cs.pdf

Rosnaeni, R., Sukiman, S., Muzayanati, A., & Pratiwi, Y. (2021). Model-Model Pengembangan Kurikulum di Sekolah. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 467–473. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1776

Safira, A. D., Sarifah, I., & Sekaringtyas, T. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Articulate Storyline Pada Pembelajaran Ipa Di Kelas V Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 237–253. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i2.1109

Sholihin, A. N., Democracy, P., & Pancasila, D. (2023). Implementasi P5PPRA Pada Kurikulum Merdeka … ( Siti Mahdzuroh ). 1(1), 14–20.

Sintiya, M. W., Astuti, E. P., & Purwoko, R. Y. (2021). Pengembangan E -modul Berbasis Etnomatematika Motif Batik Adi Purwo untuk Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 06(01), 1–15.

Suryani, N., Muspawi, M., & Aprillitzavivayarti, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 23(1), 773. https://doi.org/10.33087/jiubj.v23i1.3291

Sutrisno. (2022). Guru Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era. ZAHRA: Research And Tought Elmentary School Of Islam Journal, 3(1), 52–60. https://jurnal.stai-alazharmenganti.ac.id/index.php/ZAHRA/article/view/409

Waraulia, A. M. (2020). Bahan Ajar Teori dan Prosedur Penyusunan. In UNIPMA Press.

Widiya, M., Lokaria, E., & Sepriyaningsih, S. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal Kelas Tinggi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3314–3320. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1281

Downloads

Published

2024-10-31

How to Cite

Fithriyah, D. N., Sa’diyah, Z., & Faizah, L. N. (2024). Pengembangan Modul P5 PPRA Berbasis Kearifan Lokal di Madrasah Ibtidaiyah. SITTAH: Journal of Primary Education, 5(2), 198–210. https://doi.org/10.30762/sittah.v5i2.3521