Human Best Practice Science Learning Model on Human Respiratory System Material

Authors

  • Wiworo Retnadi Rias Hayu Universitas Djuanda, Bogor, Indonesia
  • Delfina Christie Sondakh Universitas Djuanda, Bogor, Indonesia
  • Regina Febriani Universitas Djuanda, Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30762/ijise.v3i3.3871

Keywords:

Practice, Science, Model, Human Respiratory System

Abstract

The success of the learning process really depends on the teacher's teaching. The aim is to find out what learning models are usually used by a teacher and how to apply these models to the learning process. This research uses a qualitative interview and observation approach. The results of this research, the model that is often used is the project based learning model and interestingly the learning is carried out by making human respiratory system teaching aids which are affordable and interesting. In conclusion, teachers choose methods based on the complexity of the material and learning objectives, where theory is conveyed through discussions or lectures, while concrete concepts are understood through experiments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayuninrum, Y. S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) terhadap Keterampilan Pemecahan Masalah pada Pembelajaran IPAS. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 6960-6969.

Afifah, H., Azizah, S., & Rachmani. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Eksperimen Pada Materi Indra Perasa Kelas IV SDN Putat Jaya IV Surabaya. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 15(1), 197–210.

Chandra, A. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Organ Pernapasan Manusia Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) di Kelas V SD Negeri 08 Puncak Lawang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 120-126.

Dianawati, E. P. (2022). Project Based Learning (PJBL) Solusi Ampuh Pembelajaran Masa Kini. Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.

Faliqulhusna, D. (2024). Penerapan Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan IPAS Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas V SD. Jurnal Sinektik, 59-73.

Giswandhani, M., Paris, P. P., Hasta, Y. P., & Bisyri, A. A. M. (2024). Present With Confidence “Pembelajaran Berbasis Proyek (Pjbl).” Tohar Media.

Handono, D., Fitrotun Nisa, A., Prihatni, Y., & Negeri Jetak, S. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan & Artikel Pendidikan, 15(2), 2579–4965. http://journal.ummgl.ac.id/nju/index.php/edukasi

Jamaludin, J. (2024). Project Based Learning Berbantuan Mobilesensor. Guepedia.

Kothari, C.R. (2004). Research Methodology: Methods and Techniques, New Delhi: New AgeInternational (P) Ltd. Publishers

Nyihana, E. (2021). Metode PjBL (Project Based Learning) Berbasis Scientific Approach Dalam Berpikir Kritis Dan Komunikatif Bagi Siswa. Penerbit Adab.

Pratiwi, S., Telaumbanua, S. M., & Syahrial, S. (2024). Evaluasi Pembelajaran IPA di Sekolah: Kajian Literatur. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 8. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.474

Rutonga, R. (2022). Penerapan model Discovery Learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Inovasi Kurikulum, 19(2), 131–142. https://doi.org/10.17509/jik.v19i2.44974

Syaadah, R. (2023). Pendidikan Formal, Pendidikan Non Formal Dan Pendidikan Informal. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 125-131.

Setiawan, T., Sumilat, J. M., Paruntu, N. M., & Monigir, N. N. (2022). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning dan Problem Based Learning pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9736– 9744. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4161

Sukmanawati, A. (2018). Meningkatkan Prestasi Belajar IPA di Kelas 4 SD Menggunakan Metode Diskusi dan Media Gambar: Analisis Literatur. Pengaruh Penggunaan Miniatur Mobil Terhadap Prestasi Belajar Matematika., 3(2), 14–22.

Sulistriani, S., Santoso, J., & Oktaviani, S. (2021). Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Journal of Elementary School Education (JOuESE), 1(2), 57–68. https://doi.org/10.52657/jouese.v1i2.1517

Tanggu Daga, A., Kresensia Ince Mete, T., Goteri, M., & Lalo, P. D. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Di Kelas 4 SDN Kandelu Kutura. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 8(1), 24–34.

Werdaningsih, A. (2021). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Melalui Model Pembelajaran PjBL Dalam Pembelajaran Ipa Kelas 5 Sd Bopkri Sidomulyo 2. Pendidikan Profesi Guru, 425-431.

Yuliati, L., & Sutarto, H. (2024). Pembelajaran Berbasis PjBL-STEM pada Materi Persamaan dan Fungsi Kuadrat. Cahya Ghani Recovery.

Yuniati, N., Eka Purnama, B., & Kristianto Nugroho, G. (2011). Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Alam Pada Sekolah Dasar Negeri Kroyo 1 Sragen. Journal Speed-Sentra Penelitian Engineering Dan Edukasi20, 3(4), 25–29. http://speed.web.id/ejournal/index.php/speed/article/view/247

Downloads

Published

2024-12-08

How to Cite

Hayu, W. R. R., Sondakh, D. C., & Febriani , R. (2024). Human Best Practice Science Learning Model on Human Respiratory System Material. Islamic Journal of Integrated Science Education (IJISE), 3(3), 177–185. https://doi.org/10.30762/ijise.v3i3.3871

Issue

Section

Articles