PENINGKATAN HASIL BELAJAR PPKN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION PLUS DI MADRASAH IBTIDAIYAH

Authors

  • Suttrisno Suttrisno Program Studi PGMI, Fakultas Tarbiyah, Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri
  • Desy Nur Indah Prastiwi Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi, Universitas Islam Kadiri

DOI:

https://doi.org/10.30762/sittah.v4i1.550

Keywords:

Cooperative Learning, Learning Media, Learning Outcomes, Student Teams Achievement Divisions (STAD) Plus

Abstract

This study aims to increase civic education learning outcomes with the Student Teams Achievement Divisions (STAD) Plus learning model at Private Madrasah Ibtidaiyah. The study used the classroom action research procedure: planning, implementation, observation, and reflection. The results showed that the STAD Plus learning model could improve civic education learning outcomes. In the pre-cycle stage, the average student score was 75.46. In the first cycle, it was 86.27; in the second, it increased to 88. The positive response of students to the application of the STAD Plus type cooperative learning model reached an average rate of 97 percent.

References

Agusditya, P. H., Asri, I. G. A. A. S., & Suara, I. M. (2017). The Effect of Scientific Approach Based on Portfolio Assessment towards the Learning Outcomes of Civic Education of the Students Grade V Viewed from the Tendency of Observing Objects on Theme 7 SDN 4 Ubung. Journal of Education Research and Evaluation, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.23887/jere.v1i2.9842

Aka, K. A. (2015). Komparasi Penerapan Model STAD dan TGT terhadap Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa (Studi pada Siswa Kelas V Mata Pelajaran PKN di SDN Bendo 1, Kec. Pare, Kab. Kediri). Profesi Pendidikan Dasar (PPD), 2(2), 103–111.

Arikunto, S., Supardi, S., & Suhardjono, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara.

Furroyda, A. F., Ibda, H., & Wijanarko, A. G. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Berbasis TPACK terhadap Hasil Belajar PPKN di Madrasah Ibtidaiyah Swasta. Sittah: Journal of Primary Education, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.30762/sittah.v3i2.522

Habibah, M. (2022). Pengembangan Kompetensi Digital Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar Dalam Kerangka Kurikulum Merdeka. Sittah: Journal of Primary Education, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.30762/sittah/v3i1.11

Hazmiwati, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA SISWA Kelas II Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i1.5359

Junistira, D. D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran IPS. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 533–540. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.440

Lizarti, H., Badariah, B., & Gusriani, N. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) terhadap Hasil Belajar IPA Siswa [Skripsi, UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi]. http://repository.uinjambi.ac.id/9911/

Narko, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas V SD Negeri 018 Ukui 1 Kecamatan Ukui. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), Article 3. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v5i3.3944

Noviana, E., & Huda, M. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas IV SD Negeri 79 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i2.6287

Nurrohim, N., Suyoto, S., & Anjarini, T. (2022). Peningkatan Keaktifan Siswa melalui Model Problem Based Learning pada Mata Pelajaran Pkn Kelas IV Sekolah Dasar Negeri. Sittah: Journal of Primary Education, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.30762/sittah.v3i1.157

Paiman, P., & Temu, T. (2013). Tanggung Jawab dan Kinerja Peserta Didik dalam Mengerjakan Pekerjaan Rumah Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SD Muhammadiyah Wirobrajan II Yogyakarta. Academy of Education Journal, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.47200/aoej.v4i1.95

Pratomo, W. (2016). Memahami Pendekatan dan Habituasi PKn sebagai Pendidikan Nilai dan Moral bagi Guru di Sekolah Dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.30738/trihayu.v2i2.757

Rhamayanti, Y. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika dan Respon Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Metode Penemuan Terbimbing. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i1.244

Slavin, R. E. (2012). Classroom Applications of Cooperative Learning. In K. R. Harris, S. Graham, T. Urdan, A. G. Bus, S. Major, & H. L. Swanson (Eds.), APA Educational Psychology Handbook (Vol. 3, pp. 359–378). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13275-014

Sudana, I. P. A., & Wesnawa, I. G. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i1.10128

Wahanani, S. (2016). Penerapan Pendekatan Cooperative Learning STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn pada Siswa Sekolah Dasar. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), Article 2. https://doi.org/10.34001/tarbawi.v13i2.592

Winarni, E. W. (2021). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R & D. Bumi Aksara.

Zuriah, N., & Sunaryo, H. (2022). Konstruksi Profil Pelajar Pancasila Dalam Buku Panduan Guru PPKn Di Sekolah Dasar. Jurnal Civic Hukum, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.22219/jch.v7i1.20582

Downloads

Published

2023-04-30

How to Cite

Suttrisno, S., & Prastiwi, D. N. I. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR PPKN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION PLUS DI MADRASAH IBTIDAIYAH. SITTAH: Journal of Primary Education, 4(1), 1–12. https://doi.org/10.30762/sittah.v4i1.550