KONTRIBUSI PEMBINAAN AKHLAK DALAM MENANAMKAN SELF-CONTROL SISWA SEKOLAH DASAR NEGERI

Authors

  • Surawan Surawan Program Studi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya, Indonesia
  • Lia Norvia Program Studi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palangka Raya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30762/sittah.v3i2.461

Keywords:

Moral Development, Self-control, Students

Abstract

This research aims to determine the contribution of moral coaching in instilling students' self-control. The research uses qualitative research methods. Data collection techniques using interviews and direct observation. The research subjects were students and teachers of Islamic religious education at State Elementary Schools in Palangka Raya City and an expert from outside the school. The results of this study indicate that moral coaching on students' self-control abilities leads to three positive impacts; changes in mindset, changes in principles, and changes in behavior. The three positive impacts received responses from families and communities through family enthusiasm and community support. Overall, it can be concluded that moral coaching can provide positive changes to students' self-control. This research is expected to have implications for strengthening school coaching activities, which further activates the role of parents and the community so that good changes in students can be actualized in daily life and the implementation of school coaching programs becomes optimal.

References

Alfira, S. O. (2021). Gaya Hidup Remaja Sebagai Bentuk Eksistensi Diri (Studi pada Coffe Shop Mace Tembalang Semarang) [Undergraduate, Universitas Islam Negeri Walisongo]. https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/13608/

Anggraini, I. F. (2019). Perkembangan Akhlak Remaja Islam di Kecamatan Pandan Kabupaten Tapanuli Tengah [Undergraduate, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara]. http://repository.uinsu.ac.id/13772/

Anggraini, K. (2020). Konsep Berpikir Positif menurut Dr. Ibrahim Elfiky dan Relevansinya dengan Muhasabah dalam Tasawuf [Undergraduate, Universitas Islam Negeri Walisongo]. https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/13829/

Ayuningtyas, E. E., Hidayat, S., & Nur, L. (2022). Pengaruh Permainan Tradisional Engklek Terhadap Self Control Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Abmas, 22(1), Article 1. https://doi.org/10.17509/abmas.v22i1.47582

Bagus, M. N. F. B. (2019). Pengaruh Pemberian Pelatihan Berpikir Positif Untuk Menurunkan Stres Akademik Pada Mahasiswa Universitas Mercu Buana Yogyakarta [Skripsi]. Universitas Mercu Buana Yogyakarta.

Duri, R. (2021). Perbedaan Kontrol Diri (Self Control) Siswa Ditinjau dari Perlakuan Orang Tua (Otoriter). At-Taujih : Bimbingan Dan Konseling Islam, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.22373/taujih.v4i2.11758

Gunawan, C., Salim, A., & Madyan, M. (2021). Efektivitas Metode Dakwah dalam Pembinaan Akhlak Remaja di Panti Sosial Bina Remaja dan Wanita (PSBRW) Harapan Mulya Kelurahan Kenali Besar Kecamatan Alam Barajo Kota Jambi. [Skripsi]. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Hamonangan, R. H., & Widiyarto, S. (2019). Pengaruh Self Regulated Learning dan Self Control terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 5–10. https://doi.org/10.24269/dpp.v7i1.1056

Hidayati, W., & Saleh, F. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Wanita dari Para Istri Nabi (Analisis Surat Al-Ahzab Ayat 28-35 dalam Kitab Tafsir Al-Azhar Karya Buya Hamka). EL-TARBAWI, 14(2), 181–210.

Husni, M. (2016). Studi Pengantar Pendidikan Agama Islam. ISI Padangpanjang Press.

Imron, A. (2018). Pandangan Islam Tentang Akhlak dan Perubahan serta Konseptualisasinya dalam Pendidikan Islam. Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 18(2), 117–134.

Indrawati, E., & Rahimi, S. (2019). Fungsi Keluarga dan Self Control terhadap Kenakalan Remaja. IKRA-ITH HUMANIORA : Jurnal Sosial Dan Humaniora, 3(2), Article 2.

Juliawati, D., Yandri, H., & Afrifadela, N. (2020). Self Control Belajar Siswa di Sekolah dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Tarbawi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(1), Article 1. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v16i01.557

Lubis, L. T., Sati, L., Adhinda, N. N., Yulianirta, H., & Hidayat, B. (2019). Peningkatan kesehatan mental anak dan remaja melalui ibadah keislaman. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 16(2), 120–129.

Maiseptian, F., Rosdialena, R., & Dewita, E. (2021). Self Control Mahasiswa Perempuan Pengguna Smartphone Serta Implikasinya Dalam Bimbingan Konseling Islam. Kafaah: Journal of Gender Studies, 11(1), 107–120.

Maitrianti, C. (2021). Hubungan antara kecerdasan intrapersonal dengan kecerdasan emosional. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), 291–305.

Maki, H. A., & Nurjaman, U. (2022). Pengambilan Keputusan Dalam Pendidikan Berbasis Agama, Filsafat, Psikologi, dan Sosiologi. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(1), 88–102.

Marsela, R. D., & Supriatna, M. (2019). Konsep diri: Definisi dan faktor. Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice, and Research, 3(02), 65–69.

Pamilangan, B. (2018). Jurnal Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak. Istiqra` : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 6(1), Article 1. http://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/467

Ramadhani, A. N., Wati, S., & Andrianti, I. (2022). Pembinaan Akhlak Bagi Suku Anak Dalam (SAD) di Sekolah Rimba Dusun Kelukup Desa Dwi Karya Bakti Kecamatan Pelepat Kabupaten Bungo Provinsi Jambi. Ahlussunnah: Journal of Islamic Education, 1(1), 1–18.

Rizkyanto, L. (2017). Pembinaan akhlak al-karimah siswa di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sukosewu Blitar [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Sabani, F. (2019). Perkembangan Anak-anak Selama Masa Sekolah Dasar (6–7 Tahun). Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(2), 89–100.

Sari, J. (2018). Pola Pembinaan Islam terhadap Anak Telantar (Studi di Yayasan Kasih Sayang Aceh Tengah) [Skripsi, UIN Ar-Raniry Banda Aceh]. http://library.ar-raniry.ac.id

Siregar, S. (2021). Dampak negatif pergaulan bebas terhadap remaja menurut tinjauan pendidikan Islam di Kelurahan Sirandorung Tengah Kecamatan Rantau Utara [Skripsi]. Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Suherman, M. M. (2016). Efektivitas Strategi Permainan dalam Mengembangkan Self-Control Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 16(2), Article 2. https://doi.org/10.17509/jpp.v16i2.4246

Surawan, S., & Mazrur, M. (2020). Psikologi Perkembangan Agama: Sebuah Tahapan Perkembangan Agama Manusia. K-Media.

Yahiji, K., & Damhuri, D. (2018). Revitalisasi Pembinaan Akhlak Peserta Didik dalam Meningkatkan Kecerdasan Spritual Quotient di Era 4.0. Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 1–15.

Yusliani, H. (2021). Peran Pendidikan Agama dalam Pembinaan Self Control Siswa di SDIT Nurul Fikri Aceh. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.22373/jm.v11i2.7410

Zuhri, M. A. (2019). Proses Memilih Keputusan Pola Pikir Anak Remaja Dalam Menyelesaikan Masalah. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 1–9.

Downloads

Published

2022-10-31

How to Cite

Surawan, S., & Norvia, L. (2022). KONTRIBUSI PEMBINAAN AKHLAK DALAM MENANAMKAN SELF-CONTROL SISWA SEKOLAH DASAR NEGERI. SITTAH: Journal of Primary Education, 3(2), 102–116. https://doi.org/10.30762/sittah.v3i2.461